Rabo blokkeert pinpas

De Rabobank blokkeert vanaf 1 juni alle passen van particuliere klanten voor pinnen buiten Europa om te voorkomen dat fraudeurs die pinpassen kopiëren rekeningen plunderen. Klanten die buiten Europa reizen moeten zelf via de website van de Rabobank aangeven voor welke periode ze toch wereldwijd geld willen opnemen.

Fraude met betaalpasjes (het zogeheten skimmen) zorgde, volgens cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken, in 2011 voor een schadepost van 38,9 miljoen euro – tegen 19,7 miljoen euro een jaar eerder.

Circa 24.000 klanten van de Rabobank waren in 2011 gedupeerd door deze vorm van fraude. „In het buitenland heeft een aantal banken deze manier van landenblokkade al ingevoerd”, zegt Rik op den Brouw, directeur Particulieren Rabobank Nederland, in een persbericht van de bank. „De resultaten hiervan zijn goed. Het aantal fraudegevallen is sterk gedaald en de reacties van de klanten zijn over het algemeen positief. We verwachten dat deze maatregel ook in Nederland zal leiden tot aanmerkelijk minder schade als gevolg van skimming”.

Concurrent ING onderzoekt de verschillende mogelijkheden om de fraude tegen te gaan, maar kan nog niet zeggen of ze de handelwijze van de Rabobank volgt.