Balansdag

’SOchtends bij het ontbijt begint al het overleg over de lunch. Wie heeft waar zin in, welke kinderen lusten wat niet, wat ligt er nog in de koelkast, wie gaat er boodschappen doen, wie blijft er thuis om de keuken op te ruimen? Zet een paar gezinnen enkele dagen samen in een vakantiehuis en de kans is groot dat de hele dag om eten draait.

Tijdens de lunch wordt uiteraard het diner besproken. Wie heeft waar zin in, lusten alle kinderen dit of dat, wie rijdt aan het einde van de middag nog even naar het dorp voor de laatste benodigdheden, etcetera. En nog tijdens de afterdinner-koffie volgen de plannen voor het ontbijt. Wentelteefjes? Pannenkoeken. Iedereen zin in pannenkoeken morgenochtend? Eenmaal, andermaal…

Heerlijk. Er is echt weinig fijners dan zo een paar dagen door te brengen, al luierend, al etend en drinkend. Maar dan komt onherroepelijk die ochtend waarop je geen zin meer hebt in pannenkoeken voor het ontbijt of in lamsbout met aardappelgratin en een halve fles Bordeaux bij wijze van lunch. Zo’n ochtend waarop je maag en je lever, gesteld dat ze zouden kunnen praten, schreeuwen om een dagje rust.

Uitgerekend die dag, de balansdag midden in een week van grenzeloos gebras, was het mijn beurt om te koken. Vis, bedacht ik, dat is licht. Vis en groenten ‘en papillotte’, dus gegaard in een pakketje van papier. Voor het kind dat geen vis lustte ging hetzelfde gemakkelijk met reepjes kipfilet. En zo konden we allemaal even bijkomen van ons gebunker, zonder concessie te doen aan het gezamenlijk voornemen om iedere dag goed – als het even kon zelfs onvergetelijk – te eten.

Verwarm de oven op 160 graden. Knip 4 grote vellen bakpapier en spreid ze op het werkvlak. Prak de dille, citroenrasp en een snuf zout door de boter. Verdeel de groenten over de vellen; leg ze tegen de rechterkant van de denkbeeldige middenlijn. Bestrooi de zalm met zout en versgemalen peper en vlij op de groente. Verdeel de dilleboter over de vis en bestrooi met de garnalen. Sla nu eerst de lege helft van het bakpapier over de groenten en vis heen en vouw de uiteinden samen een paar keer om. Vouw dan een van de korte kanten een paar keer om. Schenk in elk pakketje een slokje witte wijn (of water, voor kinderen) voordat je de laatste kant omvouwt. Voor de zekerheid kunnen de vouwranden met paperclips worden vastgezet, maar echt nodig is dat niet. Leg de pakketjes op een ovenrooster en schuif ze ongeveer 15 minuten in de oven tot de vis en groenten net gaar zijn. Serveer met basmatirijst.