Griekse glamour

De jetset gaat naar de Griekse eilanden De echte chic kiest voor het vasteland.

Castle of Bourtzi Harbour of Nafplio Getty Images/Flickr Open

Verbaasd opgetrokken wenkbrauwen, geen zuchten van bewondering als Grieken horen over de koop van prins Willem Alexander en prinses Máxima van een villa van 4,5 miljoen aan de kust in de buurt van het stadje Kranidi, op de Peloponnesos.

Aan het gebied kleeft tot nu toe weinig glamour. De weg erheen is bochtig en smal. Het landschap op de meest oostelijke vinger van het schiereiland geldt als Algemeen Mediterraan. De oude olijfboomgaarden zijn mooi, maar de zonsondergang is doorsnee. Een strakblauwe lucht heb je overal. Beroemde restaurants vind je pas na een oversteek naar de eilanden Spetses of Hydra. In de meeste reisgidsen komt de regio Ermioni, waar Kranidi ligt, niet eens voor.

Grieken met wie het onderwerp ter sprake komt, vragen zich hardop af waarom de Oranjes, als ze toch geld hebben, niet een (privé) eiland kopen? De handel daarin trekt volgens berichten in de Griekse kranten aan. Prijzen dalen doordat over het bezit tegenwoordig veel meer belasting moet worden betaald. Leden van de koninklijke familie van Qatar zouden onlangs het eilandje Oxia in de Ionische zee hebben overgenomen van een Griekse familie voor vijf miljoen euro. De kleindochter van Onassis heeft Skorpios, het privé eiland van de familie te koop gezet. (In 1971 maakte een Italiaanse fotograaf, die zich uitgaf als tuinman, er naaktfoto’s van Jackie Kennedy Onassis. De fotograaf had gehoord dat ze er bloot aan yoga deed. De foto’s zouden wereldberoemd worden.)

De Griekse eilanden zijn al decennia het decor voor het zomerleven van de internationale jetset. In het hoogseizoen zijn Madonna en Tom Hanks op Antiparos, een eiland dat in opkomst is onder villabezitters, net als de noordkant van Corfu. Nieuwe kopers komen uit Rusland, Azië en de oliestaten.

De uitbundige jetset ziet zichzelf graag terug op vakantiekiekjes in de bladen. Op Santorini of Mykonos horen paparazzi bij een cocktailfeest bij zonsondergang. Dat zijn de eilanden waar speciaal voor de zomer maanden ketens als Hermès en Gucci een filiaal openen. Waar je sushi eet bij een restaurant van de wereldwijd bekende chef-kok Matsuhisa Nobu. Of kreeft bij Koukoumavlos van eigenaar en chef kok Nikos Pouliasis op Santorini. En waar een villa al snel het driedubbele kost van wat de Oranjes hebben betaald.

Tegen die achtergrond geldt het nieuwe zomerverblijf van de Oranjes als een relatief bescheiden keus. Perfect voor een jong gezin, zou een makelaar zeggen. Een leuk privéstrand en een eigen haven, maar nog altijd een middenklasser in de wereld van de jetset.

Maar Willem Alexander en Máxima lijken goed door te hebben hoe de wind waait.

„Ik zeg: bravo. Geheel van deze tijd”, becommentarieert make-up artist Freddy Kalobratsos de keuze van Willem Alexander en Máxima in zijn studio in Athene, een strakke loft in de Psiri, de hippe uitgaanswijk. „Bescheiden, beschaafd.” De make up-artist is een jongensachtige veertiger met golvend haar en een strak gesneden blouse, in Griekenland bekend omdat hij ultrarijke reders en sterren aan huis bedient.

Hij stelt zich voor hoe het prinselijk paar olijven gaat verbouwen en de vijf hectare grond gaat gebruiken voor kleinschalige landbouw. „Het is tijd om terug te gaan naar de natuur en onze wortels.” Uit zijn mond klinkt het als een modegril, maar het is wat Grieken tijdens de economische crisis veel tegen elkaar zeggen.

Freddy deed de make-up op de bruiloft van prins Nikolaos van Griekenland en Tatiana Blatnik in augustus 2010 op het eiland Spetses. De Oranjes waren er te gast. Op het huwelijk was te merken dat de Europese royals steeds meer mengen met burgers, vertelt Kalobratsos.

„Eigenlijk was iedereen op dat feest aangenaam normaal. Gezinnen met kinderen. Geen overdreven poeha.” Niet wat de Grieken gewend zijn te zien op de eilanden die de ultrarijken aantrekken.

Organisch eten

Je geld laten zien is op het moment niet chic. Het Griekse vasteland ontdekken is in. Wie geld heeft in Griekenland zoekt nu authenticiteit en rust. Geen jachthaven, maar organisch eten en yogalessen met uitzicht. Het aantal golfbanen neemt snel toe.

Als onderdeel van die trend ontdekken steeds meer rijke zakenmensen de Peloponnesos, het grote schiereiland ten zuidwesten van Athene waarop ook de villa van het koninklijk huis ligt. Dat zijn de mensen die op zoek zijn naar een vijf sterren familievakantie (of meer) in stijlvolle, relatief kleine en verborgen, maar uiterst comfortabele onderkomens.

De regio Ermioni, waar Kranidi ligt, is voor Athene wat de Hamptons zijn voor New York, een traditionele bestemming voor rijke families, die elkaars gezelschap prettig vinden. Mensen die privacy zoeken en geen chique restaurants nodig hebben. Grote kans dat de prins op zijn slippers het dorp in kan en niemand hem herkent, zegt Elis Kiss, die voor Grieks dagblad Kathimerini over lifestyle en het leven der vermogenden schrijft.

Dichtbij Porto Heli en Kranidi wordt de laatste hand gelegd aan een vakantieoord van Aman, een keten uit Singapore, die geldt als de absolute wereldtop voor exclusieve romantische vakanties. De luxe paviljoens, elk met eigen zwembad, kosten vanaf 825 euro per nacht. Het is, na Turkije en Montenegro, de derde investering van de keten aan de Middellandse Zee.

Al in 2010 was Costa Navarino verrezen in Messinia, een afgelegen uitgestrekt exclusief terrein aan een baai aan de westkant van het schiereiland. Bij Costa Navarino horen twee onder architectuur gebouwde resorts, vijfsterren hotels, twee golfbanen, een baai met zandstrand en meerdere restaurants. Het is het levenswerk van de vorig jaar overleden Griekse reder Vassilis Constantakopoulos, beter bekend als kapitein Vassilis, die er ruim een miljard euro in geïnvesteerd zou hebben. Hij kocht sinds begin jaren tachtig stukje bij beetje grond op in de omgeving van zijn geboortedorp.

De komst van exclusieve vakantieoorden stimuleert dat vermogende mensen het onbekendere Griekse vaste land ontdekken, zegt mede-eigenaar George Eliades, van het Griekse kantoor van Quintessentially, een bedrijf dat miljonairs – ‘clubleden’ – helpt een leven in luxe te leiden met exclusieve dienstverlening. Tot nu toe was de markt klein en gesloten. Grieken verkopen zelden huizen of land. De verkoop van huizen in de topcategorie, van een paar miljoen of meer, gaat grotendeels via mond tot mond reclame. „Voor de meeste van onze klanten was een bezoek aan het landgoed van een bevriende Griekse familie het eerste referentiepunt.”

Volgens Eliades brengt de crisis nu de onroerend goed markt tot leven. Voor het eerst is er meer aanbod dan vraag. Ook privépersonen bieden nu hun villa’s te huur aan. Griekenland moet het volgens Eliades aandurven zich op het hoogste marktsegment te richten en exclusiviteit en ongerepte schoonheid verkopen. Tot nu toe was de marketing wat hem betreft veel te veel gericht op Griekenland als backpack bestemming: pakketreizen naar Kreta, feesten op Kos.

Luxe nieuwe buren of niet, hotel-eigenaren in Griekenland gooien op dit moment de prijzen omlaag. De reserveringen voor de zomer vallen tegen, terwijl de economie gasten broodnodig heeft, vertelt onder meer de eigenaar van een familiehotel in Porto Heli. Iedereen is welkom.