De ballenbak van de Telegraaf

Alle pubers van Nederland wisten dat het niet waar was, maar ja, pubers werken niet bij organisatieadviesbureaus en ook niet bij zakenbanken of advocatenkantoren die graag een deal doen. „Hyves kent 9 miljoen Nederlandse leden, groeit nog elke maand en heeft een grote voorsprong op concurrenten”, schreef De Telegraaf in een persbericht eind 2010. Het was op de dag dat Telegraaf Media Groep (TMG) een slordige 50 miljoen euro betaalde voor Hyves om zo marktleider op internet te worden.

Dat laatste lukte.

Maar tegen Facebook is niets bestand. De Telegraaf kocht op het hoogtepunt de „Lidl onder de sociale netwerken”, zoals GeenStijl haar geadopteerde digitale broer doopte. Was slechtere timing mogelijk?

In de week dat Facebook aankondigde voor 75 miljard euro naar de beurs te gaan, wees een onderzoekje uit dat Hyves in Nederland schrikbarend snel terrein verliest. Uiteraard aan de grote Amerikaanse concurrent. Al was het wel wat flauw van het Amsterdamse onderzoeksbureau dat slechts 7 procent van de de geënquêteerden jonger dan 20 jaar bleek te zijn. Sterker, de onderzoekers spraken niet met personen onder de 15 jaar, en dat is juist voor een belangrijk deel de doelgroep van Hyves.

Zo worden bij Hyves de ervaringsdeskundigen telkens gepasseerd en slaan volwassenen dus de plank mis. Hyves is de ballenbak van internet, de Bart Smit onder de social media. Een ballentent.

Jeroen Wester