Bloggers op de eerste rij

Voor de meeste vrouwen die een modeblog bijhouden is het een hobby. Maar een aantal Nederlandse bloggers houdt er een goed salaris aan over. ‘Ik doe het niet voor de gratis kleren.’

Liza Chloë van Duyn (23), Lizachloe.com Begon te bloggen als student aan modeopleiding Amfi. Sinds kort schrijft ze ook voor Msn.nl. „Nu verdubbelen mijn bezoekcijfers.”

In een zaaltje in het hoofdkantoor van uitgeverij Sanoma in Hoofddorp zitten 140 jonge vrouwen – strak in de jeans, hoog op de hakken, goed in de make-up. Ze zijn gekomen voor een masterclass bloggen, georganiseerd door Grazia. Het vrouwenweekblad, dat geregeld over modebloggers en modeblogs bericht, viert er de vernieuwing van de eigen website mee.

Spreker Cindy van der Heyden vertelt over haar blog Cottds (voluit: Come over to the dark side, we have Candy) dat nu drie jaar bestaat. Op het blog staan vooral foto’s van Cindy (bijnaam: Candy) zelf, een slanke 27-jarige die bijna uitsluitend donkere kleuren draagt (vandaar: the dark side). Een paar keer per week is ze in een nieuwe stoer-modieuze outfit te zien, die ten minste vier keer is gefotografeerd zodat alle details goed zichtbaar zijn. Ze trekt er maandelijks zo’n 50.000 unieke bezoekers mee.

Nadat ze wat tips heeft gegeven („Wees oprecht, persoonlijk en toegankelijk”) deelt ze ook een paar minder positieve ervaringen met de bloggers-in-spe . „In het tweede jaar begonnen merken me kleren op te sturen. Ik was heel erg vereerd: krijg ik dat zomaar? Ik had geen besef van het bereik dat ik toen al had. Ik heb in die tijd een maand een advertentie laten staan voor 100 euro, terwijl die 4.000 euro waard was.” Merken, zegt Van der Heyden, „zijn alleen maar bezig met wat ik voor hén kan doen.” Onlangs werd ze benaderd door een Nederlands modelabel. Als ze vier outfits zou laten zien op haar blog, mocht ze als eerste haar keuze maken bij de sample sale. „Ik moest gewoon betalen voor die kleren. Terwijl ik normaal 1.200 euro voor zo’n post krijg. Dan voel ik mij als blogger dus totaal niet serieus genomen.”

In september 2009, tijdens de modeweken in New York, Parijs en Milaan ging er een schok door de hiërarchische modewereld. Ineens kregen bloggers als de dertienjarige Tavi Gevinson een plaats op de eerste rij bij belangrijke shows. Tweeënhalf jaar later zijn modebloggers „iconen van deze tijd” geworden, zegt eigenaar Gervaise Coebergh van het Nederlandse pr-bureau Coebergh. Er worden tassen naar ze genoemd, ze poseren voor modereportages, en merken vragen ze om tassen en schoenen en soms hele modelijnen te ontwerpen.

Ook in Nederland zijn er intussen honderden, en misschien duizenden meisjes (en een paar jongens) die een modeblog bijhouden. Er zijn enkele blogs die kritisch over mode berichten, er zijn blogs die gespecialiseerd zijn in zogenaamde straatfotografie, foto’s van bijzonder geklede passanten. Maar de meeste bestaan, net als Cottds, vooral uit foto’s van de blogger zelf, in modieuze, maar zelden gedurfde outfits, aangevuld met ‘wishlists’ (begeerde kleren en accessoires), persmateriaal van modemerken en, indien ze daarvoor worden uitgenodigd, (beeld)verslagen van pr-evenementen.

„Voor de meeste modebloggers is het een hobby, een alternatief voor korfbal”, zegt Coebergh. „Het gaat erom dat je als pr-bureau de pareltjes eruit haalt.” In haar adressenbestand staan 271 bloggers die ze geregeld persberichten stuurt. Tien daarvan beschouwt ze als „de echte harde werkers”. Die nodigt ze uit voor modeshows, presentaties van nieuwe collecties en speciale ‘bloggersevents’ als de onlangs gehouden ‘Breakfast at Tiffany’s’, in de Amsterdamse winkel van het sieradenmerk.

Coebergh denkt dat de populariteit van de modeblogs te danken is aan het feit dat ze zo persoonlijk zijn. „Dat wordt steeds belangrijker, ook in kranten.” De bloggers, zegt ze, beléven de mode. „Ze leven de droom ‘iets in de mode’ te doen, ook al zijn ze geen stylisten of journalisten.”

Vrouwen hebben een enorme behoefte om kleren op echte mensen te zien, in plaats van op modellen, zegt modeblogger Chantal van der Meijden (33) van Cocorosa, de andere spreker tijdens de bloggers masterclass. „Dan weet je tenminste hoe iets écht staat.”

Realitysoap

De beroemdste Nederlandse modeblogger is Andy Torres (27), een Mexicaanse die een kleine vijf jaar geleden naar Amsterdam verhuisde om bij haar vriend te gaan wonen. Op haar blog Stylescrapbook poseert ze in betaalbare mode van grote ketens. Maandelijks wordt het blog bezocht door 300.000 mensen van over de hele wereld.

Torres heeft een contract als gezicht van Mango, tassen ontworpen voor Kipling en ze heeft een eigen realitysoap opgenomen, die vanaf maandag in heel Latijns-Amerika word uitgezonden. Ze wordt betaald om alleen maar ergens te verschijnen. Haar vriend, die al jarenlang de foto’s van Torres in haar ‘looks’ maakt, heeft zijn baan als financieel analist opgezegd en is nu haar manager.

Ook andere Nederlandse bloggers kunnen inmiddels leven van hun blog. Cindy van der Heyden heeft eenfulltime baan bij een filmdistributiebedrijf, maar verdient meer met haar Cottds. Ook fulltime bloggers Chantal van der Meijden (Cocorosa) en Sabrina Meijer (Afterdrk) houden een „best wel ruim” (Meijer) en een „ruim” (Van der Meijden) inkomen over aan het bloggen, en niet alleen dankzij advertenties. Meijer (24) maakte bijvoorbeeld een filmpje voor de site van Diesel, en zij en Van der Meijden (33) kregen ieder 2.000 euro om voor hun blogs een foto te maken van een parfum van Guerlain. Van der Meijden verkocht een foto van zichzelf aan Zara, die op een T-shirt werd gedrukt.

Sabrina Meijer is een van de twee bloggers die door Burberry werden gekleed voor de opening van de nieuwe winkel in de P.C. Hooftstraat; andere uitverkoren waren actrices als Carice van Houten en Bracha van Doesburgh. De outfit mocht Meijer houden. Ze schreef er een enthousiaste post over. „Het was goed voor mijn contact met Burberry,” zegt ze. „Maar ik kan dat niet met alle kleding die ik krijg doen. Ik blog niet voor de gratis kleren. Van kleren kan ik mijn eten en mijn fotograaf niet betalen.”

Meijer, die ook veel bezoekers uit Duitsland en de VS zegt te trekken met haar Engelstalige blog, wordt als enige Nederlandse blogger vertegenwoordigd door Freshnet, een Zweeds/Amerikaans bedrijf dat de advertentiewerving regelt voor een aantal beroemde bloggers als de Filippijnse Bryanboy. Meijer regelde dat op een bijeenkomst van de Italiaanse winkel Luisa Via Roma, dat twee keer per jaar een groep bloggers invliegt om ze te laten poseren in de nieuwe collectie.

Voor adverteerders zijn blogs aantrekkelijk, zegt Friso Hessing van Adfactor, een Nederlands bedrijf dat is gespecialiseerd in reclame en ‘sponsored content’ voor sites en blogs. „Ze hebben een enorm bereik en adverteerders zien hoeveel bezoekers doorklikken naar hun site.” Adfactor werft onder meer voor voor Cottds en Cocorosa en Nsmbl (spreek uit: ensemble), de site van Anna Nikbakht Nooshin (25), de andere Nederlandse blogger die een outfit bij Burberry mocht uitzoeken.

Nikbakht Nooshin verdient, als een van de weinige bloggers, ook geld aan haar ‘editor looks’. Modemerken kunnen foto’s van haar in hun kleren inkopen, gecombineerd met een artikeltje. Zo’n pakket varieert in prijs van 500 tot 10.000 euro. „Ik heb een uitzondering gemaakt voor Burberry, omdat ik het een eer vond, en ik doe ook weleens wat voor niks met een jonge Nederlandse ontwerper. Maar merken als Levi’s en Vanilia draag ik niet gratis.” Ze neemt niet alles aan, zegt ze: „Het moet wel bij mijn stijl passen, anders accepteren mijn volgers het niet.”

De site van de in Iran geboren Nikbakht Nooshin, die 400.000 unieke bezoekers per maand trekt, maakt deel uit van het internetbedrijf Wayne Parker Kent van de uit voormalig Joegoslavië afkomstige Slaven Mandic („We kennen elkaar nog uit het asielzoekerscentrum”). Nsmbl, waar vier betaalde krachten werken, is meer een online magazine dan een blog: naast foto’s staan er van het internet geplukte nieuwtjes op, en bijdragen van gastbloggers. Deze week wordt de Engelstalige versie gelanceerd.

„Iedereen denkt dat ik gewoon een meisje ben dat het leuk vindt om op de foto te gaan”, zegt Nikbakht Nooshin. „Maar ik ben cum laude afgestudeerd in de communicatiewetenschappen. Het is een strategische zet geweest om mijzelf als blogger naar voren te schuiven; dat is goed voor mijn naamsbekendheid. Ik ben altijd in kleding geïnteresseerd geweest, maar ik had eigenlijk net zo goed een site over planten kunnen beginnen. Het klinkt misschien arrogant, maar ik voel me vooral ondernemer.”