Column

Tranen van Nina, en een kinderwens van Jacintha

Wensouders Jeroen en Sven op de Jonge Gezinnen Beurs.

Ook Jort Kelder heeft een gespannen relatie met Nina Storms-Brink, dus voor de nieuwe aflevering van zijn VPRO-serie Het Snelle Geld moest biograaf Eric Smit – inmiddels weer on speaking terms met Nina – de honneurs waarnemen. Hij wist de moeder van de Moeder Aller Foute Beursgangen bijna te bewegen tot in beeld geregistreerde tranen. Dat gebeurde op afstand, nadat mevrouw Storms had verteld dat haar dubieuze vroege verkoop van World Online-aandelen louter met gezondheidsproblemen te maken had gehad en dat het „voor mijzelf ’t meest jammere is geweest”. Interessant te fantaseren over de reactie erop van de aandeelhouders.

Het venijn tussen Kelder en Brink bleef voelbaar op afstand, en ook verder was deze aflevering, over de nu in retrospectief bijna niet meer te bevatten opkomst van een kwart eeuw internetkapitalisme, prettig en informatief. Maar: voelt Jort zich wel op zijn gemak in dit format, vroeg ik me ook af. Veel te kek vormgegeven, al die toeters en bellen, waarom moet er leuk gedaan worden als het over een serieus onderwerp gaat dat elke kijker raakt, en meer dan alleen in de portemonnee.

Wat vormgeving betreft, koos de KRO terecht voor veel meer soberheid in de eerste aflevering van Draagmoeder Gezocht. Hier werden twee niet-alledaagse gevallen in beeld gebracht. Allereerst een jonge vrouw die geboren is zonder baarmoeder maar wel met een hevige kinderwens; Jacintha is de naam, en ze heeft haar moeder bereid gevonden haar kind te baren met zaad- en eicellen van haar man en zichzelf. „Best raar, dat mijn kind in dezelfde baarmoeder zit als ik vroeger.” Daarnaast een homostel met een al even hevige kinderwens, dat via een ingewikkelde procedure een tweeling aan het produceren is bij draagmoeder Cindy. Hun verhaal levert in elk geval één bijzonder perspectief op. Want „hoeveel vaders zullen kunnen zeggen: we hebben je bevruchting gezien?”

Alles met veel empathie, zoals gewoonlijk, gebracht door Anita Witzier die als altijd een lust voor het oog is. Rellen doet ze nooit, de ergste frivoliteit die ze zich veroorlooft is „voelen jullie je ook zwanger?” tegen de twee homo’s. Een goed onderwerp, maar waarom in vredesnaam een serie? Waarom voor het door elkaar snijden van deze twee, en daarna nog twee verhalen gekozen? Om de kijker door te hengelen naar volgende week? Wat is er mis met het maken van een afgeronde docu over één geval?

Tot zover mijn gastweek tv-kijken. Ik heb wel zestig keer Tineke Schouten langs zien komen en zal derhalve nooit meer een stap zetten in C1000. Nu eerst een bruistabletje.