Facebook nadert het verzadigingspunt

Facebook schat zichzelf op een waarde van bijna 100 miljard dollar. Oprichter Mark Zuckerberg denkt te kunnen voorkomen dat zijn 900 miljoen gebruikers verzadigd raken met advertenties. Sociaal netwerk Facebook rekent erop dat de aankomende beursgang het bedrijf zal waarderen op 77 tot 100 miljard dollar. Dat blijkt uit de presentatie voor investeerders die gisteren

Facebook schat zichzelf op een waarde van bijna 100 miljard dollar. Oprichter Mark Zuckerberg denkt te kunnen voorkomen dat zijn 900 miljoen gebruikers verzadigd raken met advertenties.

Sociaal netwerk Facebook rekent erop dat de aankomende beursgang het bedrijf zal waarderen op 77 tot 100 miljard dollar. Dat blijkt uit de presentatie voor investeerders die gisteren uitlekte. Het aandeel Facebook zal naar verwachting 18 mei op de Amerikaanse beurs verschijnen voor een bedrag tussen de 28 en 35 dollar per aandeel.

Facebook haalt dan ruim 10 miljard dollar op, veel meer dan andere technologiebedrijven die in de afgelopen jaren naar de beurs gingen. Google haalde in 2004 bijvoorbeeld ‘slechts’ 2 miljard op. Dat geeft iets weer van de hype die rond het sociale netwerk is ontstaan: Facebook heeft het geld van de beursgang niet nodig om te groeien of uit te breiden - het bedrijf is winstgevend en verdient zelf al genoeg om te kunnen groeien. De beursgang moet de honderden investeerders tevreden te stellen die de afgelopen jaren in Facebook belegden. Zij hebben baat bij een zo hoog mogelijke waardering op 18 mei.

In acht jaar tijd verzamelde Facebook 900 miljoen gebruikers en werd daarmee het grootste sociale netwerk ter wereld. Op basis van persoonlijke gegevens en voorkeuren van gebruikers biedt Facebook gerichte advertenties aan. Zo werd Facebook een potentiële concurrent voor Google, dat tot nu toe de online advertentiemarkt aanvoert met zijn advertenties bij zoekresultaten. Ter vergelijking: in 2011 was de jaaromzet van Google (37 miljard dollar) tien keer zo groot als die van Facebook.

4,34 dollar per gebruiker

De grote vraag voor beleggers die nu pas in kunnen stappen: hoe zal Facebook in de toekomst zal blijven presteren? Is het bedrijf binnen de kortste keren 200 miljard waard, zoals sommige analisten bewaren? Uit de presentatie van Facebook: van de wereldwijde advertentiemarkt van 600 miljard dollar wordt op dit moment iets meer dan 10 procent aan online advertenties uitgegeven, en Facebook rekent erop dat dit aandeel zal groeien. Op dit moment haalt Facebook nog niet het onderste uit de kan: in 2011 verkocht Facebook per gebruiker gemiddeld 4,34 dollar aan advertenties (4,86 dollar in Europa, 9,51 in de VS en Canada).

De groeimogelijkheden hebben wel hun limiet. Adverteerders kunnen het netwerk ook gratis gebruiken en het is maar de vraag of Facebook-fans verdere commercialisering van ‘hun’ sociale netwerk zullen accepteren. Facebook nam de afgelopen tijd verschillende maatregelen om aanhoudende problemen met de privacy van gebruikers op te lossen. Ook vlakt de groei van het aantal nieuwe gebruikers af, mede omdat Facebook in het land met de meeste internetters, China, verboden is. Als er niet meer Facebookers bijkomen, dan krijgen bestaande deelnemers in het netwerk meer advertenties voorgeschoteld en dreigt verzadiging.

Meer dan de helft van de maandelijks terugkerende bezoekers bekijkt Facebook op een smartphone en daarvoor is nog geen goed advertentiemodel voor ontwikkeld. Wellicht dat de net overgenomen foto-app Instagram daarvoor ingezet kan worden. Facebook probeert het netwerk te laten groeien door samenwerking te zoeken met andere mediabedrijven. Wie via internet spelletjes speelt, tv kijkt, nieuws leest of muziek luistert, doet dat in de visie van oprichter Mark Zuckerberg bij voorkeur ‘ingelogd’ in Facebook. Zo groeit Facebook uit tot een sociale laag over het bestaande net, verantwoordelijk voor het beheer van bijna een miljard persoonlijke identiteiten die lief en leed en heel veel vakantiefoto’s met elkaar delen.

Als Facebook straks beursgenoteerd is houdt Zuckerberg 57 procent van de stemgerechtigde aandelen. Hij zal moeten balanceren om zowel beleggers, adverteerders als gebruikers tevreden te houden. De gebruikers zijn hem het meest dierbaar waardevol. Zij kunnen immers elk moment uitstappen en hun heil zoeken bij een ander, hipper sociaal netwerk. Dat lot lag ook de meeste voorgangers van Facebook beschoren, bewijst de jonge internetgeschiedenis.