Schitterend zangtimbre

klassiekMatthias Goerne: Schwanengesang

De sonore bariton Matthias Goerne werkt voor zijn Schubert-editie veelal met verschillende pianisten. Maar op cd nummer 6, gewijd aan Schuberts Schwanengesang, laat de Duitse zanger zich een tweede keer door Christoph Eschenbach begeleiden. Geen wonder, want Eschenbachs ronde toucher voegt zich prachtig bij Goernes warme bromstem, wat in Liebesbotschaft leidt tot een genotzalige mengeling van lage timbres. In de hoogte lijkt de bariton zich een enkele keer te forceren. Zo levert het beroemde Ständchen minder prettige momenten op. Ruime compensatie biedt dan het aan Schwanengesang toegevoegde lied Herbst: met superieur gemak spint Goerne lange lyrische lijnen boven een ruisende pianopartij. Met zo’n schitterend zangtimbre neem je de soms minder gearticuleerde uitspraak en extremen in dynamiek en tempo graag voor lief.

Ook Schuberts pianistische zwanenzang, de Sonate in Bes, wordt bijgeleverd. Eschenbach bewijst zich wederom als de man van de prachtig introverte klank. Helaas verliest de pianist zich in het Andante zodanig, dat de overkoepelende structuur in wonderschone nevelen gehuld blijft.