Oorlog zonder uitleg bij BNN

De slag om ArnhemNed. 3, 21.00-22.30 (herh. op 5 mei)

In het survivalspel De slag om Arnhem van BNN laten jongeren zich drillen in een militair boot camp om een parachutesprong te doen op de Ginkelse Heide bij Ede. In navolging van de Britse 4de Parachute Brigarde, die hier op 18 september 1944 landde tijdens Operatie Market Garden en onverwacht warm werd onthaald door Nederlandse SS’ers.

Hedonistische omroepen tonen vaak dit soort programma’s, waarin verwende, onopgevoede jongeren beproevingen doorstaan. Ze komen aan met grote koffers op wieltjes. Dan moeten ze hun merkkleding, elektronica en haarproducten achterlaten. Daarna huilen om de ontberingen. En wij lachen om hun domheid en onhandigheid.

De slag om Arnhem is echter amusement met een stichtelijke boodschap: de beproevingen moeten de jongeren respect bijbrengen voor de soldaten „die hun leven hebben gegeven voor jouw vrijheid”. Dat schreeuwt om een toelichting, die we niet krijgen. BNN trekt er anderhalf uur voor uit en vertelt daarin niets over de Tweede Wereldoorlog of Operatie Market Garden.

Ook het amusement schiet er bij in. Slechts één jongen wordt duidelijk neergezet: een geestige homo die zijn moeder mist en is geselecteerd op zijn ongeschiktheid. De rest van de groep, de ruzies en de cameraderie komen nauwelijks aan bod. De nadruk ligt op de stoere plaatjes. Dit is één lange legercommercial.

En die oorlog? Zoals een meisje het samenvat: „Ik vind het zó ewg!”

Wilfred Takken