Lachen mag nu ook

Kamagurka eert zijn inspiratiebronnen in Brugge. En hij tekent live met collega-kunstenaars. Je kunt meegluren door een soort sleutelgat.

Chef Kunst & Cultuur

Kamagurka heeft een expositie samengesteld met weinig bekende, maar bijzondere tekeningen en etsen van kunstenaars als Picasso, Magritte, Ensor, Duchamp en Grosz. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de expositie Kamarama, die deze week in het hartje van Brugge is opengegaan.

Daarnaast zijn er ook, soms surrealistische, werken van hedendaagse kunstenaars als Jeroen Henneman, Ronald Topor en René Daniëls in de grote Garemijnzaal van het Belfort aan de Markt in Brugge.

Kamagurka (Luc Zeebroek, 1956) heeft zich de laatste jaren van Vlaams cartoonist ontwikkeld tot volwaardig surrealistisch schilder. Met deze expositie lijkt hij zijn artistieke inspiratiebronnen te eren; alle geselecteerde kunstenaars, van oud, dood en beroemd, tot jong, levend en onbekend, maken net als Kama ernst van hun speelse, veelzijdige, surrealistische geest. En, zoals de wethouder van cultuur van Brugge bij de opening dinsdag zei: „Bij deze tentoonstelling mag gelukkig ook gelachen worden.”

Kamarama is een veelzijdige expositie: naast de door Kama gekozen kunst in het Belfort is er in een nabijgelegen locatie, het Arentshuis, ook nog een tentoonstelling van nieuwe schilderijen van Kamagurka en andere kunstenaars, die hij heeft uitgenodigd. Het bijzondere daaraan is dat die schilderijen tijdens de duur van de expositie, tot 1 augustus, gemaakt worden in een van de zalen van het Arentshuis die als atelier is ingericht op verzoek van Kama. René Daniëls, de Nederlandse schilder wiens carrière in 1987 door een hersenbloeding werd afgebroken maar die nog altijd blijkt te tekenen, is door Kamagurka uitgenodigd.

De eerste ateliergast die in het Arentshuis samen met Kama werkt, is David Bade, een jonge kunstenaar uit Curaçao; samen maakten ze dinsdag het eerste schilderij Koninginnedag in Brugge, in de geest van James Ensor die in 1888 De intocht van Christus in Brussel schilderde.

Publiek mag niet in de atelierzaal; wel kan het buiten door een sleutelgatvormige opening naar binnen kijken naar de kunstenaars aan het werk. Een door Kama getekend sleutelgat is ook het logo van de expositie: „Nu ik deze expositie mocht samenstellen”, zei Kamagurka bij de opening, „moest ik terugdenken aan mijn eerste expositie-ervaring: dat ik als jongen door het sleutelgat naar mijn moeder keek die in bad ging. Iets van die opwinding wil ik voor het publiek met deze expositie terug brengen.”

Kamagurka, die sinds enkele jaren in Brugge woont, heeft in de expositie in Belfort de gangen in de zaal zo laten maken dat je, door een optische illusie, groter lijkt naarmate je dieper de gang in loopt. Je bent als toeschouwer dus ook zelf onderdeel van een surreëel schouwspel.

Kamagurka laat onbekende kanten van kunstenaars zien, zoals werk uit de Wilde Periode (la période vache) van Magritte. En ernstige olieverfschilderijen van Herr Seele, bekend van de striptekeningen van Cowboy Henk. Ook het relatief onbekende werk van de door Kamagurka bewonderde schilderende popzanger Captain Beefheart (Don van Vliet) hangt er, en poëtisch kleurig werk van Markus Lüpertz. Bijzonder is in de Belfort-expositie vooral dat Kamagurka naast werk van grote namen (Picasso, Picabia, Max Ernst) ook een podium biedt aan jonge kunstenaars, zoals de Vlaamse tekenaar Rinus Van de Velde (1983) die reusachtige tekeningen van houtskool maakt, met „levendige lijnen waarvan een fotograaf alleen maar kan dromen”, aldus Kama. Of installatiekunstenaar Yves Obyn (1986) die in de tuin bij het Arentshuis een levensgroot model maakte van het neergestorte vliegtuig waarin Buddy Holly, Ritchie Valens en J.P. ‘The Big Bopper’ Richardson in 1959 omkwamen.

Beeldende kunst

Kamarama in Garemijnzaal

Belfort, Markt en Arentshuis, Dijver 16, Brugge. Di t/m zo, 9.30u -17u. Inl. kamarama.be *****