galeries

Uit de serie ‘Clandestine’ van de Deense fotograaf Christian Vium

Treurige zoektocht

Awarded Commitment. T/m 20 mei in Noorderlicht Galerie, Akerkhof 12, Groningen. Inl: noorderlicht.com

De Groningse Galerie Noorderlicht bestaat dertig jaar. Over tien dagen horen ze of ze kunnen voortbestaan. Directeur Ton Broekhuis is niet hoopvol. Je loopt daardoor nu anders door de tentoonstelling Awarded Commitment, met werk van vijftien fotografen die genomineerd zijn voor drie prijzen op het gebied van de documentaire fotografie: de Prix Pictet, de Anthropographia Award for Human Rights en FotoEvidence Book Award. Hiermee wil Noorderlicht het belang van dergelijke prijzen onderstrepen voor de fotografie als maatschappelijk geïnspireerd medium. Het werk van de vijftien is zo uiteenlopend dat het engagement de enige gemene deler is. Als tentoonstelling is het dus los zand. Maar de projecten, waar vaak jarenlang aan is gewerkt, zijn er niet minder krachtig om.

Het is zware en aangrijpende kost – zoveel onrecht, schaamte, machteloosheid en geweld. Toch weet de Iraanse Majid Saeedi in zijn portretten de slachtoffers van landmijnen in Afghanistan een opvallende waardigheid te geven. Die is echter ver te zoeken in Paolo Patrizi’s portretten van Nigeriaanse vrouwen die de ellende van thuis verruilen voor een andere ellende in Italië, waar ze zich op smerige matrassen in de bosjes prostitueren. Hetzelfde geldt in een indrukwekkende serie over migratie, Clandestine van de Deen Christian Vium, over de jonge mannen die uit West-Afrika naar Europa trekken op zoek naar avontuur en een beter leven.

Zelfs de hoop op een beter leven is vervlogen in de wereld van de sicario’s, de Latijns-Amerikaanse huurmoordenaars, samen met elk spoor medemenselijkheid. Met onvoorstelbare moed heeft de Spaanse fotograaf Javier Arcenillas zich verdiept in dit populaire beroep, waarbij een moord tussen de twintig en de tientallen duizenden dollars oplevert.

Maar er zijn ook momenten van ontroering. Zoals het epos van Magnum-fotograaf Chien-Chi Chang, die mensen uit Noord-Korea volgde bij de uiterst gevaarlijke reis via China, Laos en Thailand naar Zuid-Korea. In zijn diavoorstelling vertelt een man, staande in een lege kamer, dat het hem niet lukt om van dat betere leven te genieten. „Dit mooie huis, het lekkere eten. Ik denk aan al die anderen die dit nooit zullen kennen.”