Forelvissen, moeilijk om als kijker in mee te gaan

Salmon Fishing in the Yemen

Regie: Lasse Hallström. Met: Emily Blunt, Ewan McGregor, Kristin Scott Thomas. **

Een ongeloofwaardig uitgangspunt, daar kan een film nog wel overheen komen. Maar met een oninteressant uitgangspunt is dat al een stuk lastiger. De premisse van Salmon Fishing in the Yemen, naar een succesvol boek van Paul Torday, is zowel ongeloofwaardig als oninteressant. Rijke sjeik uit het Midden-Oosten heeft te veel geld en een passie voor vissen op forel. Die zijn in zijn vaderland Jemen niet te vinden, dus begint hij een miljoenenproject om met hulp van Britten een forellenpopulatie uit te zetten. De suffe wetenschapper Alfred (Ewan McGregor) en de mooie pr-dame Harriet (Emily Blunt) moeten een en ander voor elkaar krijgen – en uiteraard ontstaan er romantische gevoelens tussen de twee.

Het is niet eenvoudig de kijker te laten sympathiseren met hobby’s van de superrijken. „Kan die man niet gewoon een voetbalclub kopen ofzo”, zegt wetenschapper Alfred volkomen terecht als hij van het vergezochte project hoort. En zo zijn er meer momenten waarop de film de eigen zeepbel doorprikt, om de weerstand te breken bij kijkers die niet in dit verhaal meegaan – voornamelijk met averechts resultaat. Dit warme pleidooi voor romantische dromen en, niet te vergeten, ‘tegen de stroom in zwemmen’, laat zich niet redden.

Aardiger is de satirische laag rond de romantische verwikkelingen. Ook de Britse regering in de persoon van de doortastende en bazige woordvoerder Patricia (Kristin Scott Thomas) heeft belangstelling voor het vissenproject. Maar haar bijdrage is te klein om tegenwicht te bieden aan de liefdesperikelen.