Strategie TNT had niet goed uitgepakt

TNT Express is er in geslaagd om de verliezen in Brazilië te verminderen. Maar in Europa vielen de resultaten veel slechter uit dan verwacht.

Steven Derix

Zou TNT Express hebben kunnen overleven?

Het is een theoretische vraag. Ergens in de tweede helft van dit jaar zal de pakketbezorger uit Hoofddorp ophouden te bestaan als zelfstandig bedrijf. De overname door de veel grotere Amerikaanse branchegenoot UPS ligt op schema, zo meldde TNT Express vanmorgen.

Er zijn nogal wat mensen in Hoofddorp die dat betreuren. TNT Express was liever zelfstandig gebleven, zei bestuursvoorzitter Marie-Christine Lombard enkele weken geleden na afloop van de laatste algemene aandeelhoudersvergadering van TNT. Twee maanden eerder – midden in de onderhandelingen met UPS – had Lombard nog een compleet nieuwe strategie voor haar bedrijf gepresenteerd. Daar was nou eenmaal een jaar lang hard aan gewerkt, zo gaf de bestuursvoorzitter toen als verklaring.

In de strategie die Lombard toen ontvouwde, zou TNT Express zich weer gaan concentreren op de Europese markt – daar waar het bedrijf het meest van zijn geld verdient. Ambitieuze plannen in Brazilië en China, die in de afgelopen jaren tot honderden miljoenen verlies hadden geleid, werden vaarwel gezegd. Voor de bedrijven in China en Brazilië zouden ‘partners’ worden gezocht.

Had de strategie van Lombard kunnen werken?

De kwartaalcijfers die vanmorgen werden gepubliceerd, bieden enig houvast voor deze theoretische exercitie. TNT Express boekte een aanzienlijk beter resultaat dan over de eerste drie maanden van vorig jaar. In 2011 maakte TNT Express in het eerste kwartaal nog een verlies van 106 miljoen euro. Dit jaar maakt het bedrijf een winst van 16 miljoen.

TNT draait beter omdat de enorme verliezen in Brazilië zijn gestuit. In het eerste kwartaal verloor TNT 152 miljoen euro in Zuid-Amerika. Dit kwartaal is het verlies teruggebracht tot 23 miljoen. Volgens TNT Express nemen de volumes in Brazilië toe, en stijgen de prijzen. In de loop van dit jaar zullen de resultaten verder aantrekken, zo stelt TNT in het persbericht van vanmorgen.

Ondertussen zijn de resultaten in Europa achteruit gehold. Vorig jaar verdiende TNT nog 103 miljoen euro op het oude continent. Daar is nu nog 68 miljoen van over. TNT spreekt van een „tegenvallend Europees resultaat”. Gezien de stagnerende Europese economie is er niet direct uitzicht op verbetering.

Daarmee lijkt de vraag gerechtvaardigd of de strategie van Lombard – alle ballen op Europa – wel goed zou hebben uitgepakt voor TNT. Maar die strategie is in meer dan een opzicht achterhaald. UPS was het in eerste instantie te doen om het Europese netwerk van TNT. Maar de Amerikanen zijn ook zeker geïnteresseerd in de Braziliaanse markt.