De boekhandelaar

Het is maar goed dat het internet geen geweten heeft, anders zou het zich verdomd schuldig voelen over al die mensen die erdoor in paniek raken. Vrijwel elk vakgebied kent een conferentie die als slogan voert: ‘Internet, verarming of verrijking?’ Vorige week was ik bij de editie ‘Boeken’. In de Beurs van Berlage discussieerden uitgevers, boekhandelaren en een handjevol auteurs over de toekomst van hun vak: „Wie is het met Kluun eens dat over tien jaar 80 procent van de boekhandels niet meer bestaat?”

Omdat ik jong ben en veel op internet zit, moest ik discussiëren met een boekhandelaar over de toekomst van zijn vak. En de invloed van internet daarop, uiteraard. Ik vertelde over het plan van een vriend van me, Tim de Gier heet hij, om een boekwinkel te beginnen waarin slechts een stuk of vijf boekenkasten staan. Die hebben allemaal een thema en een samensteller (vanaf nu: een curator, hét modewoord van 2013). Willekeurig voorbeeld: de beste hiphopboeken, zorgvuldig uitgekozen door Faberyayo. Of: de indrukwekkendste fotoboeken, door Anton Corbijn. „Maar wacht even”, protesteerde de boekhandelaar, „klanten willen toch zelf ontdekken?”

Voor een gedeelte van zijn clientèle gaat dat waarschijnlijk nog op, maar ik zie mijn generatiegenoten niet op de bonnefooi zoeken naar interessante boeken, of andere soorten van media. Er is immers zoveel te lezen, zoveel te zien, te beluisteren en te bezoeken dat we ronduit geïntimideerd zijn door de overdaad. We openen niet zomaar YouTube om ‘te kijken of daar nog wat leuks is te vinden’, nee, we volgen de aanbevelingen van onze vrienden op. Dat is in die enorme en rommelige online-schatkamer onze houvast. We maken lijstjes van de beste cafés op Foursquare, ‘pinnen’ de mooiste foto’s op Pinterest, stellen playlists samen op Spotify, delen de beste artikelen op Twitter en de flauwste GIFjes op Tumblr.

Ergens aan het begin van die keten van aanbevelingen zitten de experts. De meestercurators. Via sommige webservices kunnen we hen direct bereiken. Zoals 22tracks.com, waar dj’s binnen hun genre de 22 beste nieuwe nummers delen. We willen door hen gegidst worden en die tips dan weer doorgeven aan onze vrienden.

Een boekhandelaar zou die taak ook op zich moeten nemen. Sterker nog, hij zou zich daar volledig op moeten focussen. Op het gebied van distributie kan hij zich immers niet meer onderscheiden, Bol.com heeft die slag al gewonnen, maar op het vlak van selectie ligt de strijd nog open. We zoeken allemaal in die rommelige schatkamer, beste boekhandelaar. Maak van die dwaaltocht een feest van aanbevelingen en u vindt de weg naar onze portemonnees.