Parlementaire commissie noemt Murdoch ‘ongeschikte bedrijfsleider’

Rupert Murdoch vorige week na een bezoek aan de Britse Hoge Raad die het afluisterschandaal momenteel behandelt. Foto Reuters/Olivia Harris

Rupert Murdoch is ongeschikt als leider van een groot internationaal bedrijf. Dat concludeert de Britse Lagerhuiscommissie voor Media in een rapport over het afluisterschandaal binnen Murdoch’s bedrijf News Corp dat vandaag verscheen.

De commissie verhoorde vader en zoon Murdoch vorig jaar over hun aandeel in het schandaal rond tabloid News of the World. In het rapport staat onder andere dat Murdoch “zijn ogen sloot” voor de enorme omvang van de afluisterpraktijken. De oprichter van het bedrijf zou op de hoogte zijn geweest van de misstanden, maar dit met een “opzettelijke blindheid” hebben toegelaten. Hij vertoonde volgens de commissie “een gebrek aan nieuwsgierigheid en bewuste onnozelheid”.

‘Murdoch probeerde het parlement te misleiden’

Daarnaast probeerde Murdoch het Britse parlement te misleiden over de schaal waarop destijds werd afgeluisterd. Dit maakt hem volgens een meerderheid van de Lagerhuiscommissie “ongeschikt als leider van een grote groep als News Corp”, zo meldt onze correspondente in Londen Titia Ketelaar op Twitter:

Twitter avatar titia_k Titia Ketelaar Verdeeldheid in Lagerhuiscommissie die vond dat Murdoch ‘ongeschikt’ is om groot bedrijf te leiden: 6 tegen 4 (Tories) #afluisterschandaal

De conclusies van de commissie kunnen grote gevolgen hebben voor de rol die de Murdochs spelen in het Britse televisielandschap. Toezichthouder Ofcom onderzoekt naar aanleiding van het afluisterschandaal of zij wel een “geschikte en deugdelijke” zendereigenaar zijn. News International bezit 39,1 procent van de aandelen in satellietzender BSkyB. Nu de Lagerhuiscommissie concludeert dat moederbedrijf News Corp het parlement bewust heeft misleid, komt de zendlicentie van BSkyB in gevaar.

Ook voormalige top van News International ‘medeplichtig’ aan misleiding

De Lagerhuiscommissie meent verder dat Les Hinton, oud-topman van News International, “medeplichtig” is aan een cover up om het schandaal rond het bedrijf te beperken, en dat de oud-hoofdredacteur van News of the World, Colin Myler, en de advocaat van het bedrijf, Tom Crone, het Lagerhuis bewust bepaalde informatie hebben onthouden.

De commissie heeft verder geen macht om verdere stappen te ondernemen. Het rapport wordt aan het hele Lagerhuis voorgelegd, en er zal een motie worden opgesteld waarin de conclusies worden onderstreept.

News Corp ligt al zwaar onder vuur sinds het grootse afluisterschandaal in Engeland aan het licht kwam. Dit betekende afgelopen zomer onder meer het einde voor een van Murdoch’s grootste media, de tabloid News of the World.