Autohartchirurg in weinig ideologisch Silicon Valley

Wie: Thomas van Alsenoy

Studie: MA Luchtvaart- en

Ruimtevaarttechniek, TUDelft

Stagebedrijf: Tesla Motors,

Palo Alto, Californië

Vergoeding: €3000,- per maand

Verblijf: februari t/m juli 2012

Wat is jouw taak bij Tesla Motors?

„Tesla maakt elektrische auto’s en ik zit bij de afdeling battery module. Zo’n complete autobatterij bestaat uit ongeveer tienduizend kleine cellen, elk iets groter dan een AA batterij. Die zitten allemaal in een behuizing die gekoeld moet worden, tien jaar lang moet werken, niet stuk mag gaan als je over een hobbel heen rijdt; dat soort dingen. Daar werk ik aan, als een soort autohartchirurg.”

Loopt de elektrische auto goed?

„Heel het bedrijf is supergestrest om de deadline van juli te halen. Dan gaat Tesla twintigduizend auto’s per jaar maken à € 60.000,- per stuk. De focus ligt bij de nieuwe Tesla Model S. Ze hebben een autofabriek opgekocht in Freemont, een plaatje aan de overkant van de baai. Vette lasrobots staan klaar om auto’s in elkaar te lassen. Nu werken er tweeduizend mensen bij Tesla, daar komen er elke dag twintig bij.”

Hoe kwam je aan deze stage?

„ Ik heb al met al ruim vijf uur aan de telefoon gehangen, met iedereen, van de portier tot mijn directe manager. Dat bleek een Duitser. We hadden meteen een klik. Hij moest wel nog even vragen of hij nóg een Europeaan in z’n team mocht.”

Hoe liggen die verhoudingen dan: Europeanen versus Amerikanen?

„Europeanen zijn in trek hier. Er is wel aardig wat ‘inhoudelijk’ geroddel, haha. Over dat Amerikanen nog altijd inches gebruiken en dat nergens op slaat. Of dat Amerikanen zware auto’s maken die lomp zijn en stuk gaan, en Duitsers lichte auto’s die elegant zijn en heel blijven.”

Je krijgt 3.000 euro per maand. Wat een absurd hoge vergoeding!

„Dat dacht ik eerst ook. Maar we zitten dichtbij de Stanford-universiteit en een jaar college kost je daar zo 50.000 euro. Veel studenten doen elke zomer een stage mede om studieschuld af te lossen. Maar ik ben ook wel gaan denken; stagiairs leveren meestal prima werk, waarom zou je ze zwaar onderbetalen? Dat is de cultuur die in Nederland heerst, eigenlijk gewoon uitbuiting.”

Ben je een beetje goed geland?

„Ja, ik had binnen no time een huis en een vrij lelijke rode Honda Civic uit ’95 om mee naar mijn werk te gaan. Het huis staat in zo’n residentiële wijk, net als in de films, met fietsende kinderen. Alles geregeld via craigs-list.org, zo gaat het hier.”

Hoe bevalt Silicon Valley?

„Ik had meer ideologie verwacht. Er wordt hier zo ontzettend veel bullshit gemaakt. Laatst weer iemand met een alternatief voor Skype, of weer een spelletje voor Android. Dan denk ik: jezus, wat voeg je nou toe?

„Iedereen heeft start-ups. Eén op de tien haalt het. Even een jaartje volhouden en voor miljoenen verkopen aan een grote speler. Cashen, en nog een keer. Dat is een beetje het spelletje. Tesla is wél gebouwd vanuit de overtuiging: wij willen iedereen in een elektrische auto.”

En buiten Silicon Valley?

„Je wereldje is hier fragieler dan in Europa. Eén keer je baan kwijt of een goede rechtszaak over je heen kan het einde zijn. Een collega zat in de sportschool en zijn schouder vloog uit de kom. Niemand durfde hem toen aan te raken uit angst iets verkeerds te doen en aangeklaagd te worden. Bizar. Laatst kocht ik een plastic bak voor m’n afwas. Daar zitten dan allemaal stickers op met ‘Risk of Suffocation’ waarschuwingen. Omdat mensen blijkbaar zo achterlijk zijn om hun baby in die doos te laten spelen en dan de deksel erop te doen ofzo?”

Wil jij ook in deze rubriek? Mail dan naar reizen@nrc.nl