Opinie

Volgende eis uit Brussel: de treinen rijden op tijd

Eind van de maand. Dit maal wat vroeger. Wat zijn de meest memorabele momenten?

5 Vrouw van de maand (1). Herna Verhagen is gevierd als eerste Nederlandse vrouw die een bedrijf (PostNL) in de AEX-beursgraadmeter leidt. Maar hoe bijzonder is dat gezien de hoofdrol bij AEX-bedrijven van Nancy Mc-Kinstry (WoltersKluwer) en Marie-Christine Lombard (TNT Express)?

Nyenrode-hoogleraar Mijntje Lückerath zet op de website van de universiteit drie onderzoeken over topvrouwen op een rijtje. Wat blijkt? Bij Nederlandse bedrijven is het percentage steeds verschillend: 9, 13 en 19. Hoe kleiner het aantal onderzochte bedrijven, hoe hoger de score. Dat volgt uit de steekproef: hoe groter de onderneming, hoe meer kans op een AEX-notering, hoe groter de raad van commissarissen, hoe meer kans op vrouwen. Het meest uitgebreide onderzoek met grote én kleinere bedrijven geeft maar 9 procent topvrouwen in Nederland. De auteur? Lückerath zelf. Wat doet Verhagen voor de trend? Niets. Recent zijn bij KPN en Grontmij bestuurders (v) vertrokken. Conclusie: Nederland profiteert niet van de wet van de stimulerende achterstand.

4 Vrouw van de maand (2). ‘t Zijn zware tijden, ook voor de rijkeren onder u. Op de website rechtspraak.nl staat al een tijdje een kort geding met als inzet: ‘Was die Porsche een cadeautje?’ Man en vrouw hadden, zoals de rechter dat noemt, een „affectieve relatie”. De vrouw claimt na de scheiding dat zij de gloednieuwe Porsche van hem cadeau heeft gekregen. Zij voert vrienden en familie als getuigen op. De man bestrijdt alles. Complicatie: de Porsche stond op haar naam, maar ze reden er beide in, ook al hadden zij elk een andere auto. Wat doet de rechter? Ieder de helft? Nee, de rechter geeft de Porsche aan de man. Hij heeft hem tenslotte gekocht. Waar speelde dit hart- en geldzeer zich af? En: hoe duur was die bolide? Op de site rechtspraak.nl wordt zelfs het type Porsche geanonimiseerd.

3 Tijdrijden bij de NS Wie ambtelijke stijlbloempjes wil lezen kan zijn hart ophalen in het schriftelijk overleg van de Tweede Kamer met minister Melanie Schultz van Haegen over de plannen van NS en Prorail. Zomaar een zin: „Van treinen die niet rijden, kan niet worden vastgesteld of ze op tijd zijn aangekomen.” Voor verwijzingen naar deze en wat andere genoemde teksten, kijk vanmiddag op twitter: @menno_tamminga. Reizigersvriendelijk is de publicatie van de top-3 routes met de beste en de slechtste punctualiteit. Slechtste regioroute: Maastricht-Brussel. Slechtste intercitytraject: Amsterdam-Brussel. Nu Nederland het tekort onder 3 procent drukt, rest de Europese Commissie nog één eis: die treinen rijden op tijd, want anders ...

2Dus u was minister ..? Nu de arbeidsmarkt binnenkort wordt overspoeld met werkloze ministers, staatssecretarissen en parlementariërs, is het goed te weten dat de reïntegratie van de vorige lichting op volle toeren draait. Ook politici hebben tegenwoordig sollicitatieplicht. Van de vijftien die er in 2011 in de ‘arbeidspool’ zaten, hebben zeven inmiddels een baan, meldde minister Liesbeth Spies in maart aan de Kamer.

1 De barometer. Lichtpuntjes flikkeren, zoals het stijgend aantal beëindigde WW-uitkeringen wegen werkhervatting, de gunstiger investeringsvoornemens in de industrie en de hervonden politieke samenwerking. Maar gezien het verzwakkende economische sentiment in Europa blijft de barometer op malaise staan.