Noodsysteem voorkomt treinbotsing Utrecht na missen rood sein

Wat de "noodremming" die de botsing uiteindelijk voorkwam precies inhoudt, is nog onduidelijk. Foto NRC / Arjan de Jongh

Minister Melanie Schultz van Haegen zegt dat gisteren een nieuwe treinbotsing is ternauwernood is voorkomen. Bij Utrecht reageerde de machinist van een sprinter waarschijnlijk niet op een rood sein.

Volgens de NOS zou de trein daarop een wissel hebben kapotgereden die juist klaarstond om een goederentrein die uit tegengestelde richting kwam doorgang te verlenen. “Een noodremming” voorkwam dat het daadwerkelijk tot een botsing kwam, schrijft de minister van Verkeer.

De NS meldde gisteren nog dat het om een gestrande trein ging. Een woordvoerder van ProRail liet wel weten dat een wissel beschadigd was geraakt. Daardoor waren meerdere sporen onbruikbaar en raakte de avondspits ontregeld. Tussen Utrecht en Rotterdam en tussen Utrecht en Amsterdam reden minder treinen.

‘Moderne treinbeveiligingssysteem ook niet veilig’

Volgens De Telegraaf is het moderne treinbeveiligingssysteem ATB-Verbeterde versie niet veilig. Het is voor bijvoorbeeld monteurs onduidelijk wanneer het apparaat aan- of uitstaat. Geregeld worden ze uitgezet om storingen te voorkomen.

In de brief wijst Schultz er na de dodelijke treinbotsing in Amsterdam van afgelopen weekend op dat het aantal incidenten met door rode seinen rijden in de laatste vijf jaar sterk is afgenomen.