TomTom: 2 miljoen verlies door foutje

Navigatiebedrijf TomTom sluit het eerste kwartaal van 2012 af met een onverwacht verlies van 2 miljoen euro. De reden, volgens topman Harold Goddijn: een foutje in de software waardoor de satelliet ontvangst op een aantal apparaten uitviel. De fout ontstond omdat programmeurs van een externe applicatie geen rekening hielden met de extra dag in het schrikkeljaar 2012.

TomTom bracht een update uit die klanten zelf konden downloaden. Maar Goddijn zegt dat het nogal wat logistieke inspanningen vergt om ook alle kastjes die in de winkel liggen van foutloze software te voorzien. „We nemen nu alvast een voorziening voor die kosten.”

Vorig jaar maakte TomTom nog 11 miljoen winst in het eerste kwartaal. De kwartaalresultaten van TomTom waren niet positief. De omzet kwam op 233 miljoen euro, een daling van 12 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet aan losse navigatieapparaten daalde met 20 procent: de markt raakt verzadigd en mensen gebruiken vaak hun smartphone om de weg te vinden. TomTom leunt daardoor meer op zijn verkeersdiensten. Daarvan groeide de omzet met 2 procent.

Goddijn wilde niet ingaan op geruchten dat het TomTom-management zou overwegen het bedrijf van de beurs te halen.