Geldige OV-kaart, toch boete

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: HTM en KPN.

Student Oliver Lenz stapt op vrijdag 1 juli 2011 in Den Haag in de tram. Met zijn OV-weekkaart kan hij die dag gratis reizen. Toch wordt hij bekeurd door een controleur van vervoerder HTM. Reden: Lenz had niet ingecheckt, en dat is sinds eind mei verplicht in alle trams van HTM. „Mijn verweer, dat ik daar niet van op de hoogte was, mocht niet baten”, schrijft Lenz. Ook zijn aanbod om alsnog in te checken, haalt niets uit: hij krijgt een boete van 35 euro. Lenz laat het er niet bij zitten en stuurt 3 juli een bezwaarschrift naar HTM. Op 20 juli krijgt hij een ontvangstbevestiging, maar daarna blijft het stil. Mooi, denkt Lenz, dan hebben ze mijn bezwaar geaccepteerd.

Helaas: vijf maanden later ligt er een vordering van een incassobureau op de deurmat. Lenz moet 109,40 euro betalen: de boete plus incassokosten. Boos belt hij HTM, waar hij hoort dat het bedrijf in augustus al een afwijzing had gestuurd op zijn bezwaarschrift.

Lenz heeft die brief nooit gekregen, dus wat nu? Het incassobureau vragen om kwijtschelding, adviseert HTM. Eerst de boete betalen, zegt het incassobureau, daarna nemen wij uw verzoek in behandeling. Vorige week kreeg Lenz bericht: hij moet tóch de incassokosten betalen. „Bijzonder klantonvriendelijk”, vindt Lenz.

Dat vindt Harald Hameleers, directiewoordvoerder van HTM ook. „Dit verdient geen schoonheidsprijs. Het lijkt alsof de klant hier ondergeschikt is aan het systeem.” Hameleers gaat het ‘dossier Lenz’ uitzoeken bij de betrokken instanties en komt er „zo snel mogelijk op terug”. Wordt dus vervolgd.