Baas Pakistaanse vliegmaatschappij in hechtenis na fatale crash

Soldaten en hulpverleners onderzoeken de plek waar gisteren het toestel van Bhoja Air neerstortte. Het ongeluk kostte aan alle 127 inzittenden het leven. Reuters / Faisal Mahmood

Pakistan heeft de directeur van luchtvaartmaatschappij Bhoja Air verboden het land te verlaten. Hij is in hechtenis genomen en de autoriteiten zijn een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar het vliegtuigongeluk met een toestel van Bhoja Air dat gisteren 127 levens eiste.

Het toestel van Bhoja Air probeerde in slecht weer te landen op de luchthaven van Islamabad. De Boeing 737-200 stortte op luttele kilometers van de landingsbaan neer en vloog in brand. Niemand overleefde de crash.

Minister denkt dat leeftijd toestel oorzaak is, maar onderzoeker heeft vraagtekens

De Pakistaanse minister van Binnenlandse zaken Rehman Malik zei vandaag volgens persbureau Novum dat directeur Farooq Bhoja op een speciale lijst is gezet van mensen die Pakistan niet mogen verlaten. Vaak wordt een persoon die verdacht wordt van een misdrijf of van betrokkenheid bij een misdrijf op een dergelijke lijst gezet.

Volgens Malik lijkt het erop dat Bhoja Air “in de fout is gegaan, omdat het een erg oud vliegtuig had aangeschaft”:

“Als de directie van de luchtvaartmaatschappij niet genoeg geld heeft, dan betekent dat niet dat je een dertig jaar oud toestel koopt als ware het een riksja en een luchtvaartmaatschappij begint.”

Een voormalig onderzoeker van vliegtuigcrashes zei dat leeftijd zelden de oorzaak van een vliegtuigongeluk is. Volgens de onderzoeker, Nasim Ahmed, lijkt het erop dat een combinatie van factoren, waaronder het slechte weer, heeft geleid tot het neerstorten van de Boeing.

‘Weinig toezicht op Pakistaanse luchtvaart en veel corruptie en vriendjespolitiek’

Ahmed voegde daaraan toe dat het ongeluk nog eens duidelijk maakt dat de Pakistaanse luchtvaart ernstige gebreken vertoont. Er zijn problemen bij de directie van de Civiele Luchtvaartautoriteit, er is weinig toezicht vanuit de regering en corruptie en vriendjespolitiek tieren welig. In 2007 besloot de Europese Unie al eens Pakistan International Airlines acht maanden lang de landingsrechten te ontnemen, omdat de Unie zich zorgen maakte over de veiligheid.