Dit is een artikel uit het NRC-archief

Economie

Audi neemt Italiaans motormerk Ducati over - ‘fors prijskaartje terugverdienen’

Een medewerker controleert een motor in de fabriek van Ducati in Bologna.
Een medewerker controleert een motor in de fabriek van Ducati in Bologna. Foto AFP / Alessandro Ruggeri

Het Italiaanse motormerk Ducati komt in Duitse handen en wel die van autofabrikant Audi. De deal moet zo snel mogelijk worden afgerond.

De Raad van Commissarissen van Audi, onderdeel van het Volkswagen-concern, is vandaag akkoord gegaan met de overname. Er zijn geen verdere details over de deal naar buiten gebracht, maar bronnen aan persbureau Reuters melden dat het gaat om een overnameprijs van 860 miljoen euro.

Ducati heeft een omzet van 480 miljoen euro en een schuld van 200 miljoen. Volkswagen maakte vorig jaar bijna 16 miljard euro winst, waarvan een kwart werd binnengehaald door Audi. Met de overname van Ducati wil Audi de strijd aangaan met rivaal BMW die ook motoren bouwt.

‘Zelfs met fors prijskaartje kan Audi deal terugverdienen’

Quentin Webb, columnist van persbureau Reuters, schreef vandaag in NRC Handelsblad dat zelfs met een fors prijskaartje de deal zichzelf zou kunnen terugverdienen als Audi erin slaagt de Ducati-omzet op de opkomende markten op een hoger plan te tillen:

“De waardering van motorfietsenfabrikanten is een aparte tak van sport, die niet zo veel te maken heeft met die van grote autoproducenten. Een overnamebedrag van 875 miljoen euro lijkt aan de hoge kant in vergelijking met eerdere berichten. Ducati zou erdoor worden gewaardeerd op ruim 1,8 maal de omzet over 2011 en 9,3 maal de winst vóór belastingen. Dat is minder dan de waardering van de Amerikaanse branchegenoot Harley-Davidson, die uitkomt op 3,1 maal de omzet. Maar het is veel meer dan die van VW zelf, dat wordt verhandeld op slechts 0,3 maal de omzet en 5,5 maal de winst.

Ook zijn er geen grote kostenbesparingen. Misschien kan er wat motorenkennis worden gedeeld, en Ducati zou in staat moeten zijn om goedkoper aan grondstoffen en kredieten te komen. Toch is het duidelijk dat Audi zich niet kan verheugen op de grote besparingen die zich voordoen als autoproducenten samengaan. Voertuigen van gelijke omvang kunnen worden gebouwd op dezelfde productieplatforms, en met gebruikmaking van dezelfde motoren en onderdelen. Maar misschien kan Audi een paar dealers overhalen zowel twee- als vierwielers in voorraad te nemen, zoals ook het geval is bij aartsrivaal BMW.”