Uitgeklede Mini

Een geperforeerde carrosserie en een zonneklep die dienst doet als damestas. Ontwerpduo Scholten & Baijings bedacht een nieuwe Mini, te zien op de designbeurs Salone del Mobile in Milaan.

In juli kreeg het ontwerpduo Scholten & Baijings een mailtje van de hoofddesigner van BMW, Adrian van Hooydonk. „Of we naar het hoofdkantoor van BMW in München wilden komen.” Carole Baijings vertelt het nog steeds met de nodige opwinding. „We hadden wel een vaag idee waarover het zou kunnen gaan.” Van Hooydonk vroeg hen samen te werken met Mini, speciaal voor de Salone del Mobile in Milaan. „We mochten er een week over nadenken. Maar dat was niet nodig.”

Met enige regelmaat vraagt de auto-industrie designers uit andere disciplines om een frisse blik op de zaak te werpen. Meestal zijn dit puur promotionele acties en blijft het resultaat beperkt tot een nieuw interieur, een mooie kofferset of exclusief lakwerk voor een gelimiteerde serie. Scholten & Baijings wilden méér, veel meer. Ze kregen carte blanche. Volgende week presenteren ze in Milaan hun toekomstvisie voor Mini: een Conceptuele Concept Car.

Stefan Scholten (1972) en Carole Baijings (1973) ontwerpen vooral interieurproducten, zoals meubels, textiel, woonaccessoires en serviesgoed. Ze zijn geen autohaters en ook geen autofreaks. Om zich in te leven in de materie, gaf Mini hun een half jaar een auto te leen. Baijings: „Ik heb de nieuwste Coupé en Stefan een John Cooper Works. Het zijn ongelooflijk snelle auto’s met 211 pk. Ik rijd zelfs een Porsche er uit bij het stoplicht.”

Scholten en Baijings begonnen met het opkopen van alle 1:18-miniatuurmodellen die ze maar konden vinden van de auto. Die haalden ze uit elkaar om ze te ontleden. De uiteindelijke ‘Colour One for Mini’, zoals die in Milaan wordt gepresenteerd, is weliswaar gebaseerd op de bestaande auto, maar dan volledig uitgekleed en teruggebracht tot het absolute minimum.

Het ontwerpduo stelde voor om de auto te perforeren, voor meer transparantie. Ze lieten de carrosserie maken uit één vorm dun polyester en boorden er 12.500 gaatjes in, waar nodig af te dichten met een transparante laag.

Deuren, normaal wel 25 centimeter dik, meten nu slechts 8 millimeter, met aan de binnenkant losse tassen, de ‘Nomadic Pockets’, voor persoonlijke spullen die ook buiten de auto kunnen worden meegenomen. De zonneklep wordt met magneten vastgeklikt en kan als damestas de wereld in. Het hele interieur bestaat uit een dunne aluminium plaat die er in z’n geheel wordt ingevouwen.

„Alle onderdelen van de auto hebben we onder de loep genomen en opnieuw bevraagd. Waarom zijn dingen zoals ze zijn, en kan het niet anders, beter, duurzamer?”

En ja: Scholten & Baijings vonden opnieuw het wiel uit. Ze lieten wielen maken uit één vorm van gegoten, transparante kunststof met een laag rubber eromheen.

Al doende ontstonden zoveel ideeën dat er in Milaan niet één maar twee Mini’s staan. En allemaal losse onderdelen, de ‘Art Parts’, zoals een bumper en een dashboard met een laag gekleurd pigment, een achterklep uit gekreukeld karton met bladgoud en ramen met een print van een voorbijflitsend landschap.

Scholten en Baijings kregen alle vrijheid om hun branchevreemde, dynamische visie op het fenomeen auto vorm te geven. Niet gehinderd door de duizenden regels en veiligheidsvoorschriften die gelden voor de auto-industrie, hebben ze een schat aan ideeën aangereikt voor een kleurrijke toekomst van de toch al knuffelbare Mini. ‘Vivid minimalism’ stond op het verlanglijstje van de opdrachtgever. Hij is op zijn wenken bediend.

Colour One for Mini van Scholten & Baijings is onderdeel van de expositie Interni Legacy.

Cortile del 700, Universiteit van MilaanVia Festa del Perdono 7, Milaan16 t/m 28 april, 25 april gesloten