Online & offline

Modewebwinkel The Collector nu fysiek te bezoeken.

Wat

Een aanzienlijk deel van de modewinkels opent tegenwoordig een onlinewinkel. Maar het omgekeerde gebeurt ook: succesvolle webwinkels die een echte winkel beginnen. Suzette van Dam (28) constateerde een paar jaar geleden dat er nog geen Nederlandse webshops waren die high-end mode verkochten. Dus koos ze een aantal nog amper in Nederland te verkrijgen luxemerken en lanceerde in september 2010 TheCollector.com.

Sinds 30 maart is er ook een ‘offline’ winkel in Amsterdam. Van Dam: „Ik runde de webshop vanuit huis. Het gebeurde steeds vaker dat klanten de duurdere items toch liever eerst wilden komen passen. Op een gegeven moment stonden er wel erg vaak vreemden in mijn woonkamer.” Toen er een groot pand vrij kwam in De Pijp, was de boel snel beklonken.

Wat hebben ze

Precies hetzelfde als online. En dat is een mix van merken die je inderdaad niet vaak in Nederlandse schappen ziet. Er zijn jonge, hippe kleren van Elizabeth & James (bijvoorbeeld een gebloemde blazer à 350 euro), een van de drie lijnen van de Olsen- tweeling, jurken van Halston Heritage, spijkerbroeken van het Amerikaanse Current Elliott (vanaf 225 euro) en minimalistische leren tassen van de Britse ontwerpster Anya Hindmarch (vanaf 300 euro). Maar er zijn ook Nederlandse merken: kleding van Anecdote (een gebreide jurk kost 150 euro) en sieraden van Bibi van der Velden, en er hangt vooral veel Avelon. Er is een heel rek gewijd aan de collectie van actrice Bracha van Doesburgh in samenwerking met Maison de Bonneterie.

Hoe ziet het eruit

Donker! Als ik binnenkom in de zwart geverfde en ook nog eens zwak verlichte hal, moeten m’n ogen eerst even wennen. Dat is met opzet gedaan: de achtergrond van de website is volledig zwart, en de klant moet het gevoel krijgen TheCollector.com binnen te stappen. In de juist helder witte ruimte waarin de gang uitkomt waan ik me pas echt bij een internetbedrijf: op een verhoging zijn meisjes druk aan het werk achter hun laptop. Hier wordt namelijk ook de webwinkel gerund.

Hoe word je geholpen

Nog een nieuw winkelfenomeen dat steeds vaker voorkomt: winkelpersoneel dat laptoppend achter de toonbank zit en stoïcijns naar hun MacBook blijft staren wanneer er klandizie binnenloopt. Na twee minuten komt het meisje alsnog naar me toe en blijkt ze bijzonder behulpzaam en vriendelijk. Volgens Van Dam hebben alle verkopers een achtergrond als stylist, om klanten de nodige hulp te kunnen bieden. „Ik streef naar service van Amerikaans niveau.” Dat probeert ze trouwens ook online: bij elke bestelling wordt een handgeschreven bedankbriefje meegeleverd en er is een niet goed geld terug garantie.

Voor wie

Van Dam: „Een vrouw tussen de twintig en zestig die mode heel erg leuk vindt.” In de praktijk blijkt dat jongere vrouwen de voorkeur geven aan de online winkel, terwijl het oudere publiek liever naar de Eerste Van der Helststraat komt.