Onkies, die foto uit Brussel bewerken We wilden niet respectloos zijn

Blijkbaar vond u het nodig om de ellende in Brussel met een gedode buschauffeur te illustreren met twee foto’s: één naturel afdruk, en een tweede afdruk met Instagram (Herdenkingsmars Brussel voor overleden busbeveiliger – rechts met Instagram, 10 april).

Het is mij volstrekt onduidelijk wat de tweede foto toevoegde aan dit intens verdrietige nieuws. Ook begrijp ik niet waarom de krant deze vreselijke gebeurtenis meende te moeten koppelen aan triviaal nieuws over Facebook, dat voor 1 miljard dollar de applicatie Instagram heeft gekocht. Dit mediagedoe is de krant onwaardig. Stel je voor dat de krant op eenzelfde wijze zou omgaan met ‘echt’ Nederlands leed. Het land zou ineens te klein zijn.

René P. Dubbeldam

Amersfoort

Meer lezers vonden de koppeling tussen de twee onderwerpen niet kies. Ook op de redactie was er discussie over. De chef van de fotoredactie, Evert Hermans, licht toe: „Wij hadden dit bedacht om één van de functionaliteiten van Instagram te tonen: fotobewerking. Niet al onze lezers zijn daarmee vertrouwd en op deze manier werd het tastbaar gemaakt. We wilden dat tonen op een wijze die voor de krant voor de hand ligt, namelijk met de nieuwsfoto van die dag.

„Die nieuwsfoto was het stilleggen van het openbaar vervoer in Brussel, dat was dus niet van tevoren bedacht. Er is overigens wel bewust gekozen voor een foto van het protest en niet voor een portretfoto van het slachtoffer. Dat zou in onze ogen inderdaad ongepast zijn geweest, bij de gebruikte foto vonden we juist dat het wel kon. We wilden kiezen voor een toegankelijke manier om Instagram te tonen en wilden zeker niet respectloos zijn. Maar met een ander nieuwsfeit was dat wel gemakkelijker geweest.”