Goocheme verzinsels Boom Chicago

Branded for Life door Boom Chicago. Gezien: 10 april. Theater Boom Chicago, Amsterdam.***

Merken bepalen wie we zijn en helpen ons bij het maken van keuzes. Veel dieper dan die openingsverklaring gaat de gedachtenvorming over de rol van merken in ons leven niet in Branded for Life.

De vijf Engelstalige acteurs van het Amsterdamse Boom Chicago spelen met merken en logo’s, maar ze zijn meestal niet meer dan een oppervlakkige aanleiding om de ingestudeerde scènes en geïmproviseerde sketches op gang te helpen.

Geestig is bijvoorbeeld een theaterstukje over een begrafenis, waarbij iemand zijn vriend troost, maar vervalt in reclameslogans: „Just do it”; „Because you’re worth it.” Theatraal en met een kritische toets is ook een scène in een Apple-store, waarbij een man wordt buitengesloten omdat hij niet Apple-waardig zou zijn.

Geïmproviseerd is het onderdeel waarin het publiek uit vijf categorieën onderwerpen mag kiezen en als aangever fungeert. De acteurs bedenken nieuwe slogans voor onder meer landen, beroemdheden en dingen die je eet. Maar hoe goochem en snel van geest ze zich ook tonen, een scherpe of verrassende grap leverde het gisteren niet op.

De waardering die je bij improvisatie voelt, komt voort uit de verbazing dat de acteurs zich er elke keer weer uit redden. Het is opluchting en bewondering voor hun virtuositeit, maar met humor heeft het eigenlijk minder te maken.

Wat de groep goed afgaat is het creëren van een amicale sfeer. De afwisseling in de show is groot en het tempo ligt onveranderd hoog. Het lijkt er ook op dat de show beter wordt als het publiek leuk meedoet. Als iemand zich verspreekt, wordt daar handig een running gag van gemaakt, die scènes later nog kan terugkomen. Overigens vermijden de acteurs onverbiddelijk in te gaan op dubbelzinnige suggesties. Een vrouw die „tampons” schreeuwt bij de vraag om een object wordt ‘tampon-lady’ gedoopt en genegeerd.

De meeste potentie heeft een tussenvorm van theater en improvisatie, waarbij spontaan pitches worden bedacht voor reclame. Een acteur speelt Michael Bay, regisseur van actiefilms. Bij elke publiekssuggestie maakt hij een dreigend uitgesproken intro voor een apocalyptische film, waarin tegenstrevers de wereld regeren en alleen Will Smith de boel nog kan redden.

Het is geen topamusement, maar in het eigen theatertje aan het Leidseplein kun je er een biertje bij drinken of een halve kip bij eten, en dan heb je toch een goede avond.