Facebook koopt Instagram voor ‘opvallend veel geld’: een miljard dollar

Foto AFP / Leon Neal

Facebook koopt Instagram, het bedrijf achter de gelijknamige populaire foto-applicatie voor smartphones, voor een miljard dollar (770 miljoen euro).

Dat meldt Mark Zuckerberg op Facebook. De overeenkomst komt een dag nadat de populaire app ook beschikbaar werd voor Android-gebruikers, daarvoor was de software alleen voor iPhone-gebruikers.

Waarom koopt Facebook een niet winstgevend bedrijf?

Waarom koopt Facebook Instagram, een bedrijf dat geen winst maakt? “Omdat de 12 mensen die bij Instagram werken expertise hebben die Facebook zelf niet heeft”, legt NRC-technologieredacteur Marc Hijink uit. Hijink:

“Facebook werd groot met het delen van foto’s. In 2009 hadden Facebook-deelnemers al 15 miljard foto’s geupload, vorig jaar werd de grens van 100 miljard foto’s doorbroken, met een snelheid van ruim 6 miljard foto’s per maand. Ook al is foto’s delen de meest populaire activiteit, Facebooks foto-software is vrij simpel: weinig bewerkingsmogelijkheden en zeker geen stijlvolle filters, zoals je die in apps als Hipstamatic en Instagram aantreft. De nadruk voor Facebook lag altijd op het naadloos delen van foto’s, niet op het bedenken van een gelikte applicatie.”

Zuckerberg kan met Instagram zijn magere Facebook app ook uitbreiden. Hijink:

“Nu legt Facebook-baas Mark Zuckerberg de lat hoger. Foto’s zijn belangrijker geworden door de nieuwe presentatiemethode, de Timeline, en grotere beeldformaten. Door Instagram over te nemen koopt het sociale netwerk een team van twaalf talentvolle softwareontwikkelaars die de nieuwe fototoepassing van Facebook een gezicht kan geven. Instagram, groot geworden op de smartphone, kan ook de smartphone-app van Facebook wat meer functies geven. Die app is nu nog wat mager.”

‘Nieuw creatief tijdperk voor Instagram’

Op het blog van Instagram vertelt CEO Kevin Systrom dat de overname van Instagram door Facebook het begin is van een nieuw creatief tijdperk voor de app. Systrom:

It’s important to be clear that Instagram is not going away. We’ll be working with Facebook to evolve Instagram and build the network. We’ll continue to add new features to the product and find new ways to create a better mobile photos experience.

Systrom en mede-eigenaar Mike Krieger van Instagram krijgen de 770 miljoen euro uitbetaald in aandelen Facebook en contant geld. Dat is veel geld, vindt Hijink:

De prijs die Facebook betaalt is wel opvallend hoog; 1 miljard dollar voor een bedrijfje dat vorige maand nog op een waarde geschat werd van een half miljard dollar. Maar Zuckerberg betaalt zijn nieuwe medewerkers gedeeltelijk uit in aandelen; Facebook staat op het punt naar de beurs te gaan en heeft een geschatte beurswaarde van 75 tot 100 miljard.

‘Het gaat Facebook om de kennis, niet de gebruikers’

Op Facebook laat eigenaar Mark Zuckerberg weten dat Instagram een apart onderdeel zal blijven binnen het social media-conglomeraat. Zuckerberg benadrukt dat Instagram-gebruikers hun foto’s kunnen blijven uploaden naar andere sociale netwerken dan Facebook. Zuckerberg:

” [...] we need to be mindful about keeping and building on Instagram’s strengths and features rather than just trying to integrate everything into Facebook.That’s why we’re committed to building and growing Instagram independently. Millions of people around the world love the Instagram app and the brand associated with it, and our goal is to help spread this app and brand to even more people.”

Facebook is met 845 miljoen gebruikers het grootste sociale netwerk ter wereld. Instagram, dat in januari 2011 gelanceerd werd, heeft meer dan dertig miljoen gebruikers. Volgens Zuckerberg is Instagram waarschijnlijk het grootste bedrijf dat Facebook ooit zal overnemen, maar het is het bedrijf vooral te doen om de kennis bij Instagram, niet de bezoekers. Hijink:

“Het komt wel vaker voor dat Facebook jonge bedrijfjes overneemt om talentvolle medewerkers in te lijven, met startup en al. Zo houden de ontwikkelaars de mogelijkheid hun eigen product te ontwikkelen en kan Facebook vruchten plukken van hun kennis. Dat lokt ook een tegenreactie uit bij de huidige gebruikers van Instagram: sommigen vrezen dat Facebook hun privégegevens en -foto’s wil gebruiken voor commerciële doeleinden. Maar om het aantal Instagram-deelnemers hoeft Facebook het niet te doen: dat zijn er 30 miljoen, terwijl Facebook volgens de laatste cijfers 850 miljoen gebruikers heeft.”