Selexyz komt boeken met de brommer brengen

Boekhandel Selexyz wil boeken per brommer thuisbezorgen. “Als jij ’s nachts trek hebt in een boek, moet dat thuisbezorgd kunnen worden.” Dat vindt Paul Dumas, directeur van de boekhandelketen die ontstaat uit de fusie van Selexyz en De Slegte.

De Selexyz in het centrum van Utrecht. De boekwinkelketen wordt definitief overgenomen door investeerder ProCures. Foto NRC / Peter Zantingh

Boekhandel Selexyz wil boeken per brommer thuisbezorgen. “Als jij ’s nachts trek hebt in een boek, moet dat thuisbezorgd kunnen worden.” Dat vindt Paul Dumas, directeur van de boekhandelketen die ontstaat uit de fusie van Selexyz en De Slegte.

De thuisbezorging, per brommer, is een van de middelen waarmee Dumas de concurrentie wil aangaan met de succesvolle internetwinkel bol.com. Dumas:

“Wij snappen niet waarom je wel een pizza kunt laten thuisbezorgen voor 7,50 euro, maar niet een boek voor 22,50. Als je een boek wilt hebben en de boekwinkel belt, dan brengen wij het keurig netjes bij je thuis. Dat kan bol.com dus niet.”

Bol.com bezorgt per post. Gisteravond lichtte Dumas in het Singermuseum in Laren het winkelmanagement in over de gistermiddag beklonken fusie.

Dumas is medeoprichter van ProCures, de investeringsmaatschappij die de winkels van Selexyz voor 3,5 miljoen euro heeft gekocht van de belangrijkste schuldeiser, ABN Amro. ProCures krijgt 60 procent van de aandelen van het nieuwe bedrijf. De overige 40 procent zijn voor Jan Bernard de Slegte, die tot nu toe volledig eigenaar was van De Slegte. Het is onbekend hoeveel ProCures aan Jan Bernard de Slegte heeft betaald.

‘DNA verschilt per winkel’

Het nieuwe bedrijf neemt tot eind 2013 de tijd om de winkels samen te voegen. Per stad wordt bekeken welk pand wordt betrokken en wat de gevolgen zijn voor assortiment en personeel. De winkels krijgen verschillende accenten. Dumas:

“Er is een sterke rompformule, maar het DNA is per winkel verschillend. In Almere worden meer kinderboeken en spannende boeken verkocht, in Amsterdam meer literaire fictie. Je moet kunnen differentiëren.”

Ongeveer 140 van de 540 arbeidsplaatsen gaan verloren. ProCures denkt dat het bedrijf eind 2013 winstgevend kan zijn:

“Door de fusie kun je net het verschil maken waardoor er weer een basis komt om geld te verdienen en te investeren in innovatie”, zoals de bezorgdienst. “Die brommers moeten dag en nacht kunnen rijden.”

Lees vandaag in NRC Handelsblad een interview met Paul Dumas (of in de digitale editie voor abonnees).