Forbes lanceert blad voor rijke Afrikanen

Wist u dat de effectenbeurzen van Afrika de laatste jaren veel beter renderen dan die van de meeste ontwikkelde landen? Vergeet Londen of New York, de beurzen van Lagos en Johannesburg zijn Afrika’s „best bewaarde geheim”, meldt het nieuwe tijdschrift Forbes Africa.

Afrika verandert snel en de lancering van Forbes Africa is daar misschien nog het beste bewijs van. Nadat de Amerikaanse zakenuitgave eerder uitbreidde naar China en India, begon het blad eind vorig jaar onder franchise ook een Afrikaanse editie. Zes nummers zijn inmiddels verschenen, compleet met de van Forbes bekende lawine aan lijstjes. De rijkste Afrikaan? Cementkoning Aliko Dangote uit Nigeria. Afrikaan van het jaar? Centraal bankier Sanusi Lamido Sanusi, ook al uit Nigeria. „Mensen zijn geïnteresseerd in zakendoen in Afrika”, zegt hoofdredacteur Chris Bishop in zijn kantoortje in Johannesburg. De Brit werkte eerder als correspondent in Zimbabwe voor de Daily Telegraph en de Zuid-Afrikaanse publieke omroep SABC. „Toen ik begin jaren tachtig in Afrika kwam, draaide alles om het IMF en de Wereldbank, om postkoloniale hulpverlening. Nu is het continent zelfredzaam aan het worden. Mensen zijn bezig met geld verdienen.”

Het kantoor is een bescheiden ruimte onder de vleugels van Africa Business News, de uitgever die met de 24-uurs zakenzender CNBC Africa in 2007 al aangaf vertrouwen te hebben in het handelspotentieel van voorheen het verloren continent.

Inmiddels heeft Bishop ook redactiekantoren in Nigeria, Kenia en Zuid-Afrika en freelance correspondenten in economische epicentra als Angola, Mozambique en Ghana. Uiteindelijk wil Bishop in elk Afrikaans land een journalist hebben. „Natuurlijk, Zuid-Afrika is de grootste economie van het continent, hier komen de meeste Afrikaanse multinationals vandaan. Maar elders op het continent gebeurt van alles waar tot nu toe in Zuid-Afrika weinig oog voor was.”

Volgens Bishop is er door de trage internetverbindingen in Afrika nog zo’n tien jaar markt voor een gedrukt tijdschrift. Sowieso kunnen de lezers nog even voort, zegt hij. „In de VS is Forbes echt een blad voor oudere, meest gepensioneerde heren. Hier in Afrika is het totaal anders. Onze lezers zijn bijna allemaal tussen de 20 en 35 jaar. Dat bewijst precies mijn stelling: business is Afrika’s rock ’n’ roll.”

Correspondent Zuidelijk Afrika