Drie postzegels als troost

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: PostNL en ING

Den Haag 20-3-2012 TNT Express, de voormalige pakjes divisie van PostNL is overgenomen door UPS (amerikaans postbedrijf),voor Economie het persoonlijk verhaal van Ronald Tuunter (42) deze pakjesbezorger die pakjes bezorgt en ophaalt bij verschillende klanten in de Haagse binnenstad. Ronald laadt de verschillende paketten in zijn bus bij distributiecentrum op industrieterrein Forepark in Den Haag Ypenburg. Foto Floren van Olden
Den Haag 20-3-2012 TNT Express, de voormalige pakjes divisie van PostNL is overgenomen door UPS (amerikaans postbedrijf),voor Economie het persoonlijk verhaal van Ronald Tuunter (42) deze pakjesbezorger die pakjes bezorgt en ophaalt bij verschillende klanten in de Haagse binnenstad. Ronald laadt de verschillende paketten in zijn bus bij distributiecentrum op industrieterrein Forepark in Den Haag Ypenburg. Foto Floren van Olden

Oei, PostNL, er gaat nogal wat mis met de bezorging, als we de reacties op de kwestie van vorige week (‘Postpakketje niet bezorgd’) mogen geloven. Vele verontwaardigde mailtjes over zoekgeraakte brieven en pakketten kwamen binnen bij Help@NRC.

Ceciel Brouwer uit Amsterdam is een van de klagers. Het begon in mei vorig jaar met een felicitatiebrief voor een achternichtje in Deventer. Brouwer stopte geld in de envelop („Ja, stom!”), maar de brief kwam nooit aan. In februari van dit jaar stuurde Brouwer vier brieven naar adressen in Nederland en een in Frankrijk. Geen van deze brieven bereikte de geadresseerde.

Klagen bij de klantenservice van PostNL leverde in eerste instantie niets op. Maar na nog een telefoontje kwam er „een uiterst gul aanbod van PostNL om als pleister op de wonde postzegels te sturen”. Drie dagen later maakte Brouwer vol verwachting de envelop van PostNL open en vond „maar liefst DRIE postzegels”. „U zult begrijpen dat ik in lachen uitbarstte. Dit is toch een kneuterige afhandeling, vindt u niet?”

Hanne Kluck, woordvoerder van het postbedrijf, draait er niet om heen. „Drie postzegels als troost is inderdaad karig. Dat heeft de klantenservice niet goed aangevoeld.”

Kluck maakt van de gelegenheid gebruik om te zeggen dat 99,7 procent van de post wél op het juiste adres wordt bezorgd. „Als dan nét die ene verjaardagskaart niet aankomt, is dat heel vervelend. Daar hebben wij alle begrip voor.”

Met Ceciel brouwer wordt het absoluut goedgemaakt, verzekert Kluck. „Ze krijgt onze excuses en een mooi boeket bloemen.”