Fascinerende, gekwelde vrouw

Eigentijds

Asko|Schönberg o.l.v. Reinbert de Leeuw. Gehoord: 31/3 Concertgebouw Amsterdam. Terug te beluisteren via www.radio4.nl ****

Met twee wereldpremières van Rob Zuidam en Friso van Wijck en een reprise van een stuk van Theo Verbey, was de ZaterdagMatinee officieel een hoogtijdag voor de nieuwe Nederlandse muziek. Het omvangrijke Canciones del Alma (‘Liederen van de ziel’) van Zuidam bleek een aanwinst van belang.

Het is een fascinerend monodrama voor een hoge sopraan – de fantastische Belgische Katrien Baerts – en verdient met zijn mystieke sfeer en veelduidige teksten een geënsceneerde uitvoering met boventitels.

In het oeuvre van Zuidam sluit Canciones del Alma aan op de gekwelde vrouwen in Freeze (1994), Rage d’ Amours (2003), Adam in ballingschap (2009) en Suster Bertken (2010). De extatische tekst over liefde en dood is van de 16de eeuwer San Juan de la Cruz. De indringende muziek verwijst naar het Spaanse verleden, maar is vooral tijdloos en intens.

Jazzmusicus en compositiestudent Friso van Wijck (1974) schreef Exordium voor tubaïst Tjeerd Oostenorp. Een concert voor de logge zware tuba is lastig, maar Ralph Vaughan Williams lukte het in 1954 met een leuk en inmiddels populair werk.

Dat lijkt niet de toekomst van Exordium met een vaak bevangen sfeer waarin het nauwelijks lijkt te gaan om het verkennen van de mogelijkheden van het instrument. De tuba moppert, sombert en bromt maar door in een luchthartig klanklandschap dat hem soms heftig overstemt.

Expulsie van Theo Verbey, in 1990 in première gegaan en ook uitgevoerd in Utrecht, Oslo en New York, keerde nu terug in de Matinee. Terecht, want het is een plezierig, subtiel en afwisselend stuk, kleurrijk als een pointillistisch schilderij.

Her en der is het op een licht-ironische manier wat jazzy met het uitstekende Asko|Schönberg Ensemble onder chef-dirigent Reinbert de Leeuw als een soort chique big band.