Modern en minimalistisch

De eerste Nederlandse winkel van Won Hundred heeft casual tricot en goeie spijkerbroeken.

Wat

Scandinavische mode blijft terrein winnen in Nederland. Acne, Filippa K en COS zijn inmiddels volledig ingeburgerd en ook merken als Monki en Norse Projects maken steeds meer naam. De poespasloze esthetiek van het Noord-Europese design past goed bij de praktisch ingestelde Nederlander. Wat ook helpt is dat Scandinavische ontwerpers – anders dan bijvoorbeeld Italianen – gewend zijn aan het stevige formaat van de gemiddelde Hollander.

Won Hundred werd in 2004 opgericht door de Deen Nikolaj Nielsen. Vorige week werd in de Utrechtsestraat in Amsterdam de eerste Nederlandse winkel geopend. Er is een mannenlijn, maar die is in Nederland alleen te krijgen via de webshop en in een aantal multibrand stores die het merk al langer verkopen, waaronder de keten Bendorff, die ook een filiaal heeft in de Utrechtsestraat. In de eigen winkel hangt alleen de damescollectie. Die wordt trouwens ontworpen door een Nederlandse: voormalig H&M-ontwerper Kelly Konings.

Wat hebben ze

Typisch Scandinavische mode: draagbaar, minimalistisch en modern. Onderweg verheugde ik me op een minimalistische rode jurk en een grijze bermuda met een bijpassend, lang colbert die ik op de website had gezien, maar geen van deze kleren is te vinden in de winkel. De kleding die er wél hangt is wat meer casual dan de modieuze outfits op de site. Zo is er een zwarte, gebreide trui (170 euro), een gestreept hemdje (50 euro), flinke stapels skinny jeans met hoge tailles en in verschillende kleuren (140 euro) en een zwarte parka (230 euro). Opvallend zijn de zwarte ballerina’s met een kurken zool die de pootafdruk van een giraffe achterlaat (280 euro).

De prijzen zijn vergelijkbaar met die van Filippa K, maar bij die laatste zijn de stoffen en afwerking net iets luxer. Bij Won Hundred hangt opvallend veel tricot.

Hoe ziet het eruit

Klein. De winkel beslaat maar 35 vierkante meter. Maar omdat het een hoekpand is met veel ramen, en de muren spierwit geschilderd zijn, is de ruimte lekker licht. De inrichting is simpel en strak. Er zijn maar twee paskamers, maar op deze rustige maandagmiddag blijken er toch drie mensen tegelijkertijd te willen passen.

Hoe word je geholpen

„Dit is mijn eerste baan!”, hoor ik het winkelmeisje zeggen tegen een andere bezoeker. En dat is te merken: met fris enthousiasme helpt ze haar klanten. Eerlijk is ze ook. Wanneer ik een lichtblauwe, wijd uitlopende jeans (140 euro) pas, is zij de eerste die opmerkt dat ’ie nét iets te kort is. Ze brengt een grotere lengtemaat en die is perfect. Goeie spijkerbroeken zijn overigens een stokpaardje van Won Hundred: oprichter Nielsen werkte jarenlang bij de Italiaanse jeansmerken Diesel en Miss Sixty.

Voor wie

Fans van Scandinavische mode die te oud zijn voor Monki en Filippa K iets te serieus vinden.