Fraude met kosten implantaten

Tandartspatiënten hebben jaren te veel betaald voor implantaten. Een aanzienlijk aantal tandartsen berekende hoge kortingen van fabrikanten niet door, wat ze wel hadden moeten doen. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.

Zorgverzekeraars spreken van een economisch delict en dringen bij toezichthouder Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan op een onderzoek. De NZa zegt dat te overwegen. Er zijn 1,1 miljoen Nederlanders met implantaten.

Tot dit jaar mochten tandartsen geen winst maken op kronen, bruggen en implantaten. Implantatenfabrikanten bedachten trucs om hen toch aan zich te binden. Tandartsen kregen een CT-scanner van twee ton cadeau. Ze kregen een rekening voor 1.000 implantaten, terwijl ze eigenlijk 1.200 ontvingen. Of ze kregen één bon voor patiënten en één met een lager bedrag voor de administratie. Ze kregen chirurgische sets, of 10.000 euro voor scholing. Niet alle tandartsen die implanteren deden eraan mee, maar bijna allen weten ervan.

Zorgverzekeraars zijn geschrokken. Een woordvoerder van VGZ: „Dit zijn verborgen zorgkosten. Het zou voor alle partijen het best zijn als de NZa hier een onderzoek naar start.” De landelijke patiëntenvereniging NPCF noemt het „ongehoord dat zulke grote prijsvoordelen niet aan patiënten zijn doorberekend”.

Sinds januari 2012 is er marktwerking en mogen tandartsen bruggen, kronen en implantaten nu wél met winst doorverkopen. Een aantal tandartsen legt nu bovenop de bestaande kortings- en sponsorregelingen nog een extra winstmarge.

Twintig grote klinieken sloten een contract met de gevestigde implantatenfabrikant Nobel Biocare, waarin de hoge kortingen werden vastgelegd. In het contract van een kliniek in Oisterwijk staat dat tandarts en eigenaar Peter Thoolen tot 30 procent korting zou krijgen op implantaten, waarmee hij een CT-scanner naar keuze kon financieren. Een implantaat kost er 300 euro. Het betrof dus 90 euro korting per implantaat, ofwel 450 gratis implantaten, waarvoor patiënten en verzekeraars wél zouden moeten betalen. De kliniek had nooit de intentie de korting aan patiënten door te geven.

Thoolen zegt nu dat hij het contract na een jaar liet openbreken omdat hij niet verder kwam dan „een paar honderd implantaten” van dat merk. Hij zou daarom „maar ongeveer 10 procent korting” hebben gekregen, die hij evengoed niet aan patiënten en verzekeraars doorberekende. Na een gesprek met deze krant heeft hij zijn scanner zelf gekocht. De verrekening met de fabrikant moet nog plaatsvinden.

De tandarts en zijn schroeven: Z&Z pagina 18-19