Warenhuizen claimen groei in barre crisistijd

Zowel de Hema als de V&D zag zijn inkomsten groeien in 2011.

Rotterdam. ‘Dalend consumentenvertrouwen’, ‘uitdagende marktomstandigheden’ en ‘wederom afnemende non food retailbestedingen’. En toch publiceerden zowel de Hema als de V&D de afgelopen dagen vrolijke berichten. Beide warenhuizen, ooit onderdeel van retailconcern Maxeda, zagen in 2011 hun inkomsten groeien en zijn over hun nabije toekomst tamelijk optimistisch.

Hema, dat in 2007 in handen kwam van het Britse Lion Capital, kwam dinsdag met de meest gedetailleerde cijfers. De netto-omzet steeg, „net als in 2010”, met 3 procent tot 1,15 miljard euro. In alle drie productgroepen – mode, hardware en food – liet de winkelketen „duidelijk meer groei zien dan de markt”, met name op de voedingsafdelingen.

Ook V&D, twee jaar geleden verkocht aan het Amerikaanse Sun Capital, zegt dat het marktaandeel „sterk” is gegroeid. Het bedrijf „groeit voorspoedig in de meeste productgroepen”. Verifiëren is lastig, want V&D noemt in zijn persbericht alleen een hard omzetcijfer van de webshop vd.nl (een groei van 80 procent tot 27 miljoen euro). Over winstgevendheid is V&D zwijgzaam, net als over de prestaties van de horecadochter La Place – onder de vorige eigenaren de grote winstmaker.

Na jaren van forse verliezen wist Hema in 2011 weer winst te maken. Het herstel komt niet door een verbeterde bedrijfsvoering, maar met name door het herstructureren van de schuldenlast. nrc