Twitter mee over ‘De inzending’ van Amy Waldman

Vandaag begint #TwitLit, Bas Heijnes leesclub in 140 tekens. Heijne koos als eerste boek voor De inzending van Amy Waldman, naar verluidt de beste post-9/11 roman. Het is misschien wel het meest geprezen debuut van de afgelopen tien jaar. The Submission, de eerste roman van voormalig New York Times journaliste Amy Waldman, prijkte eind vorig

Amy Waldman. Foto Pieter M. van Hattem

Vandaag begint #TwitLit, Bas Heijnes leesclub in 140 tekens. Heijne koos als eerste boek voor De inzending van Amy Waldman, naar verluidt de beste post-9/11 roman.

Het is misschien wel het meest geprezen debuut van de afgelopen tien jaar. The Submission, de eerste roman van voormalig New York Times journaliste Amy Waldman, prijkte eind vorig jaar bovenaan de lijstjes van critici aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. ‘Political fiction at his most powerful’ oordeelde het invloedrijke internetmagazine Salon. Volgens de The Financial Times heeft Waldman de beste roman tot nu toe geschreven over de nawerking van de aanslagen van 11 september 2001. Door de messcherpe, bitterzoete manier waarop Waldman de Amerikaanse maatschappij in tijden van een morele crisis ontleedt, is haar debuutroman veelvuldig vergeleken met The Bonfire of the Vanities van Tom Wolfe en het meer recente Freedom van Jonathan Franzen. Ook de recensie in deze krant was juichend.
The Submission (in het Nederlands vertaald als De inzending) speelt enkele jaren na de aanslagen in New York. Wanneer de architect van de winnende inzending voor een monument een (seculiere) moslim blijkt te zijn, breekt de hel los. Waldman neemt de controverse over het monument als uitgangspunt van een caleidoscopisch beeld van een verscheurde samenleving. Ieder van de betrokkenen heeft zijn of haar eigen gezichtspunt: de broer van een van de slachtoffers, die zich tot activist ontpopt, de architect zelf die niet op de controverse wil ingaan, de anti-Islam activiste, de sensatiejournalist en de advocaat van de nabestaanden, maar ook de illegale Pakistaanse die haar man bij de aanslagen heeft verloren, en uitgesloten is van het publieke rouwvertoon.
Waldman is vooral geprezen om haar scherpe observaties en de manier waarop ze verschillende posities van de betrokkenen invoelbaar maakt. The Submission is een roman die de actualiteit tot onderwerp neemt, maar vooral ook de manier waarop een samenleving op die actualiteit reageert.

Samen lezen

Zo’n veelzijdige, betrokken roman van een nieuwe schrijver lijkt mij het ideale startpunt van een bescheiden experiment: een twitterleesclub. Discussiëren over een roman in 140 tekens, wie zegt dat het niet kan? Over sociale media, en in het bijzonder Twitter, wordt vaak beweerd dat ze een verdere trivialisering van onze cultuur aanmoedigen. Daar valt van alles over te zeggen; mij lijkt het vooral interessant de mogelijkheden van zo’n medium te onderzoeken. Als we het op Twitter over onszelf hebben, over politiek en shownieuws, waarom zouden we het dan niet over boeken hebben?
Nieuw is het niet. Penguin begon eerder dit jaar een boekenclub op Twitter, maar vooral om de eigen titels onder de aandacht te brengen. Ik stel voor: iedere maand een nieuw boek (of een nieuwe vertaling van een klassieker). We gaan door zolang het leuk is. Op deze website (en in deze bijlage Boeken) wordt het verloop van de discussie door mij bijgehouden en worden nieuwe invalshoeken aangedragen.

Het boek van april

Het eerste boek is dus Amy Waldman: The Submission oftewel De inzending. En goed nieuws: de schrijfster zelf heeft toegezegd aan het eind van april een twittersessie met haar lezers in gesprek te gaan. De conversatie begint nu.

Wie meepraat gebruikt de hashtag #TwitLit.

Amy Waldman: The Submission. Heinemann, 300 blz. € 17,99. Vert. Thera Idema als De inzending, Contact, 414 blz. € 24,95. Nrclux.nl verkoopt het boek zonder verzendkosten.