Musea gaan loten van BankGiro uitbaten

De BankGiro Loterij en het Openluchtmuseum in Arnhem gaan vanaf volgende week samen loten aanbieden. De helft van de opbrengst van de loten komt ten goede aan het museum. Dat zeggen Marieke van Schaik, directeur van de Goededoelenloterijen waar de BankGiro Loterij onder valt, en Pien Rommens, hoofd marketing van het Arnhemse museum.

Vanaf 4 april krijgt iedere volwassen bezoeker van het Openluchtmuseum een folder met daarin een gratis telefoonnummer en een code. Door te bellen, legt een woordvoerder van de loterij uit, word je gevraagd deelnemer van de BankGiro Loterij te worden. „Maar ook als je geen deelnemer wordt, maak je kans op de prijzen, waaronder een reis naar Curaçao.”

Volgens Van Schaik is het doel dat er 1.000 abonnementen van maandloten worden verkocht voor tien euro per maand. „Dan heb je, uitgaande van tien maanden lidmaatschap, al zo’n 50.000 euro per jaar aan extra inkomsten voor het museum.” Een actie als deze is volgens haar nodig om een extra bijdrage voor cultuur te realiseren. „Het is best moeilijk om te werven voor cultuur.”

Het betreft een experiment. Als het aanslaat, zullen meer musea ‘geoormerkte’ loten aanbieden. Volgens Van Schaik is de animo groot bij de musea sinds begin februari melding werd gemaakt van deze mogelijkheid. Met het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen worden gesprekken gevoerd. De BankGiro Loterij is verplicht ten minste de helft van haar opbrengst aan goede doelen te besteden.

De BankGiro Loterij bood al eerder loten aan samen met musea. Bij het Drents Museum kochten ruim 3.000 mensen een lot voor een actie waarbij deelnemers een reis naar China konden winnen. Ook met het Scheepvaartmuseum deed de loterij vorig jaar een actie, waarbij de prijs een cruise was. Toen kochten enkele duizenden mensen een lot.

Nieuw bij de actie met het Openluchtmuseum is dat het geld nu ‘geoormerkt’ is voor dit museum. Rommens ziet er geen bezwaar in dat haar museum loten aanbiedt. „Wij dragen de BankGiro Loterij altijd al uit. Hun naam wordt bijvoorbeeld genoemd op onze plattegrond. Wij zijn er blij mee en de bezoekers mogen het ook zijn. Het museum heeft sinds 2003 van de loterij 5,6 miljoen ontvangen.

Niet alle musea willen het voorbeeld zomaar volgen. „Je koopt een kaartje en krijgt er een gratis lot bij om een cruise mee te winnen. We willen eerste onderzoeken of het publiek daar niet negatief op reageert”, zegt financieel directeur Marilyn Jongenelen van het Museum of the Image in Breda. MOTI krijgt 200.000 euro per jaar van de loterij.