‘Ik solliciteer op een baan in Duitsland’

Negentig mensen vliegen eruit bij de Nationale Reisopera. De eerste stap is gezet. De directie mag over een nieuw sociaal plan onderhandelen met de vakbonden.

Het is een helse klus: door de bezuinigingen op de rijkssubsidie moet de Nationale Reisopera het personeelbestand per 1 januari 2013 inkrimpen van honderd vaste medewerkers naar nog geen tien.

Dat wil zeggen, áls de Reisopera dan nog aanspraak kan doen op de 3,5 miljoen euro die resteert voor een reizende operavoorziening in Oost-Nederland, en dat geld niet wordt toebedeeld aan de concurrerende Stichting Aurora.

Wie gaat, wie blijft? De Reisopera werkt aan een reorganisatieplan, voor te leggen aan de ondernemingsraad. Voorzitter van die raad is Ger Kreukniet (62), die het operabedrijf van binnen kent: sinds 1986 is hij lid van het koor van de Reisopera. Maar nu moet hij vanuit zijn functie advies aan de directie uitbrengen over de toekomst van onder meer dit 30-koppige operakoor, dat door de verkleinde subsidiestructuur niet langer kan bestaan.

Een zware keuze, beaamt hij. „De directie probeert de overgang zo goed mogelijk te begeleiden. Maar moeten wij nu een positief advies gaan geven aan zo’n negatieve ontwikkeling?”

Achter de schermen, vlak vóór een voorstelling in de Schouwburg van Rotterdam, loopt Kreukniet een rondje langs de kleedkamers. Koorzangers wachten voor de make-up, lezen een boek, kleden zich om. Een zangeres trakteert op taart: ze heeft werk gevonden in de zorg. Een andere zanger vult aan: „Ik solliciteer naar een baan in Duitsland.”

Kreukniet merkt dat het personeel „boos, verdrietig en gelaten” is. „Ik zing het zelf wel uit tot mijn pensioen, dat overigens veel minder zal worden. Maar vanavond moet ik vrolijk doen, het publiek mag niets merken van onze gemoedstoestand.”

Een week later geeft de ondernemingsraad namens het personeel een neutraal advies: de directie mag over een nieuw sociaal plan gaan onderhandelen met de vakbonden.

Het puzzelwerk rond wachtgelden, outplacements, pensioenombouw en frictiekostenvergoeding van de overheid kan nu echt beginnen.