Dit is hem dan. De allerlaatste (papieren) editie van De Pers

De voorpagina van De Pers vandaag. De opties voor een eventuele digitale doorstart worden nog onderzocht. De voorpagina van De Pers vandaag. De opties voor een eventuele digitale doorstart worden nog onderzocht.

Hoe vul je na vijf jaar de allerlaatste editie van een krant? De extra dikke editie van De Pers die vandaag in de bakken op de stations ligt is een combinatie van afscheid, terugblik en - zoals altijd - enkele verrassende verhalen.

De eerste pagina’s staan in het teken van de allerlaatste papieren versie van De Pers. Op pagina twee bedankt directeur en uitgever Ben Rogmans investeerder Marcel Boekhoorn en zijn team uitgebreid voor de steun en het vertrouwen in de krant.

“Het is dat team dat sinds oktober 2006 niet alleen fors heeft geïnvesteerd in deze krant, maar dat ons ook met raad en daad terzijde heeft gestaan. En dat ons altijd heeft gesteund waar het ging om de journalistieke kwaliteit en journalistieke onafhankelijkheid van de krant. Er is nooit discussie geweest over specifieke artikelen, er is zelden discussie geweest over de formule: we hebben vanaf het begin in alle vrijheid kunnen werken aan de optimistische, afwijkende kwaliteitskrant die we wilden maken.”

In de voetnoten onderaan de pagina’s staan vooral wat aardige weetjes over de krant en de redactie…

“Had De Pers ooit winst gemaakt, dan was de belasting ontweken door de aandeelhouders. De uitgever hing onder een trustkantoor op Curaçao.”

…en in een liefdesverklaring aan de krant schrijft redacteur Julien Althuisius dat er maar één ding is dat hij niet zal missen aan zijn “liefste”.

“Eén ding ga ik niet missen. Die koffie van je. Die was niet te zuipen.”

Lees hier de allerlaatste editie van De Pers.

‘Fiasco is een understatement’

De Pers werd eind 2006 opgericht en investeerder Marcel Boekhoorn pompte er miljoenen in. Het lukte de krant echter nooit om winst te draaien. Het verlies komt echter vooral voor rekening van uitgeverij Wegener, die in maart 2009 de volledige commerciële exploitatie van De Pers overnam. Wegener en Mountain Media bereikten eerder deze maand overeenstemming over beëindiging van de overeenkomst, waarbij Wegener een afkoopsom betaalt van 45 miljoen euro.

Commercieel gezien was De Pers dus een fiasco. En zelfs dat is nog een understatement, schrijft Jan-Jaap Heij, hoofdredacteur van De Pers, vandaag in nrc.next.

“Wie de winst- en verliesrekening van vijf jaar De Pers doorkijkt, kan maar één conclusie trekken: de term ‘fiasco’ is een understatement. Tegelijkertijd kreeg de krant de afgelopen weken tienduizenden steunbetuigingen, en tienduizend aanmeldingen voor een eventueel digitaal abonnement.”

Toch is er volgens hem absoluut behoefte aan gratis kwaliteitsjournalistiek, ook al is De Pers dat niet gelukt en kan hij niemand aanraden om een gratis kwaliteitskrant te beginnen. Heij:

“De behoefte aan – toch maar even dan – gratis kwaliteitsjournalistiek is er dus beslist wel, ook al lukte het De Pers niet om er voldoende munt uit te slaan. Die behoefte is ook wel begrijpelijk: tussen de permanent lopende nieuwsticker op sites en apps en de serene rust van het kerkhof die de meeste betaalde high end-journalistieke media uitstralen, gaapt een kloof met de diepte van de Marianentrog. Een krant, een app, een site, een tv- of radioprogramma met hart, ziel, hersens, lef, eigen nieuws en onderwerpen en af en toe een geslaagde grap: ze zijn er, maar het houdt niet over. Vandaar de treurnis over De Pers, denken wij heden op zonniger momenten.”

En niet alleen de lezer, maar ook het Nederlandse medialandschap gaat de “optimistische, originele, relativerende krant” die De Pers was missen, aldus Heij.

“Om de loop erin te houden, zou het alleen wel mooi zijn als deze oudere heren af en toe een duwtje in de rug krijgen van opdringende jeugd. En daar gaat het de komende tijd wellicht een beetje aan schorten. De Pers is op de fles, GeenStijl en BNN zijn inmiddels herhalingsoefeningen, nrc.next vind ik te introvert, het Sturm und Drang-programma van de VARA RamBam een repetitie van al jaren afgetrapte clichés. Alle ruimte dus voor een nieuwkomer, lijkt ons zo. We doen ons best.”

Hoe zit het met die doorstart?

Heij doelt op de mogelijke digitale doorstart waarmee is begonnen nadat enkele lezers verontwaardigd reageerden dat hun niets was gevraagd over mogelijke alternatieven. De actie Red de Pers! werd op touw gezet en uitgever Rogmans en hoofdredacteur Heij schaarde zich al snel achter het plan.

Of er een doorstart gaat komen en hoe de ‘Nieuwe Pers’ eruit moet zien is nog niet bekend. Heij en Rogmans willen in april een businessplan opstellen om nieuwe investeerders aan te trekken. Meedenken kan op de Facebookpagina. Potentiële nieuwe abonnees en geïnteresseerden kunnen zich alvast aanmelden via de website. Op de voorpagina van de laatste De Pers stond de teller op 10.860 potentiële abonnees.