film

Gina Carano in Haywire

Haywire

Een spionnenfilm zonder hightech-snufjes die knipoogt naar Hitchcock en de eerste James Bondfilms. De plot draait om verraad, maar is vooral een excuus voor brute vechtscènes en filmische experimenten. Regisseur Steven Soderbergh wilde in Haywire graag een vrouw in de hoofdrol. Een realistische heldin die haar gevechten zelf af kan en zonder veel moeite de gevaarlijkste mannen afrost, gespeeld door Gina Carano, een mixed martial arts-kampioene voor wie Soderbergh de rol schreef. Zij wordt omringd door charismatische acteurs die genoegen nemen met bijrollen: Michael Douglas, Antonio Banderas, Ewan Mc Gregor en Michael Fassbender.

Intouchables

Deze hitfilm gaat over de bij een ongeluk grotendeels verlamd geraakte Parijse miljonair Philippe die de uit de banlieue afkomstige Frans-Senegalese Driss inhuurt om hem te verzorgen. Ondanks hun grote klasse- en cultuurverschillen ontstaat er een vriendschap tussen de twee mannen. ‘Heel onaannemelijk’ ben je al snel geneigd te roepen, ware het niet dat Intouchables gebaseerd is op het autobiografische boek Le second soufflevan de aristocraat Philippe Pozzo di Borgo. Hoewel Intouchables de sombere realiteit van de banlieues niet schuwt, met zijn bedompte torenflats, hoge werkloosheid en drugscultuur, kiest de film voor humor als wapen om pessimisme over onoverbrugbare cultuurverschillen te lijf te gaan.

Hemel

Het meisje Hemel is zo zacht en fladderig als een wolkenmeisje. Maar ze pist als een vent. Staand. Klaterend in de wc-pot. Het kan Hemel niet zo heel veel schelen wat ze van haar denken. Ze neukt een slag in de rondte op een manier die we van hedendaagse mannen al lang niet meer aantrekkelijk vinden. Ze doet, ondanks het feit dat actrice Hannah Hoekstra een snoepje op het filmdoek is, ook niet zoveel moeite om ons, het publiek te behagen. Hemel is op zoek naar zichzelf en iedereen die haar daar niet bij behulpzaam is, wordt hardhandig afgedankt. Hemel is het regiedebuut van Sacha Polak, een groot filmtalent dat eerder opviel met korte films over de kwetsbaarheid van familierelaties.

Elena

Deze nieuwe film van de Russische regisseur Andrej Zvjagintsev is een hoogst moralistische film. De strekking: veel geld ontmenselijkt het individu; maar met geld kun je ook veel goeds doen. In een minimalistische stijl schildert Zvjagintsev een ouder echtpaar, Vladimir en Elena, dat vooral nog op contractbasis met elkaar verbonden lijkt te zijn. Het verhaal komt op gang als Elena’s kleinzoon, wiens voornaamste levensvervulling bestaat uit het met vrienden in elkaar timmeren van niet-Russische gastarbeiders, geld nodig heeft om uit militaire dienst te blijven. Vladimir, die dat geld best heeft, is niet bereid om zijn stieffamilie bij te staan. Ze moeten eerst maar eens aan het werk en iets van hun leven maken, vindt hij, en militaire dienst is niet slecht voor een jongen. Voor Elena is dat geen valide benadering: bijstand aan familie gaat voor alles, los van het oordeel dat je over anderen zou kunnen hebben.