Weer tumult News Corp na claims over hacken tv-concurrenten

Driekwart jaar geleden liep de politie af en aan bij de dagbladen van News Corp waarna News of the World werd geslachtofferd. Een nieuw schandaal dreigt voor Murdoch. Foto Reuters / Luke McGregor

Voor mediamagnaat Rupert Murdoch doemt opnieuw een schandaal op. Reuters meldt dat Britse en Australische parlementsleden een nieuw onderzoek willen naar ‘zijn’ News Corp na beschuldigingen over het hacken van concurrerende betaaltelevisiezenders in Australië en het Verenigd Koninkrijk.

News Corp ligt al zwaar onder vuur sinds het grootse afluisterschandaal in Engeland aan het licht kwam. Dit betekende afgelopen zomer onder meer het einde voor een van Murdoch’s grootste media, de tabloid News of the World. Het toonaangevende Australische Financial Review meldt vanochtend, in navolging van de BBC, dat News Corp een speciale eenheid had om concurrenten te saboteren.

Hackers zouden smartcards gekraakt hebben

Deze Operational Security zou halverwege de jaren 90 zijn opgezet als onderdeel van NDS, een dochterbedrijf gespecialiseerd in coderingstechnieken. Onder aanvoering van voormalige werknemers van de politie en inlichtingendiensten werden hackers ingehuurd om smartcards te hacken.

Klanten van betaal-tv verloren zo het signaal waar ze voor betaalden. De hackers zouden vervolgens illegale kaarten aan hen hebben verkocht zodat het signaal gratis werd ontvangen. In Australië zouden News Corp-concurrenten Austar, Optus en Foxtel zo rond de 40 miljoen euro aan abonnementsinkomsten zijn misgelopen.

De beschuldigingen in het Verenigd Koninkrijk gaan terug naar eind jaren 90 toen ITV Digital gekraakt zou zijn met hulp van NDS. Het was de grootste rivaal van Sky TV, onderdeel van News Corp, en ging niet veel later failliet. Rupert Murdoch’s zoon James zat destijds in de directie van On Digital, zoals ITV Digital toen heette. Sky probeerde de dienst daarna over te nemen, maar dit werd tegengehouden door een mediacommissie.

‘Niet illegaal of onethisch’

NDS ontkent vanochtend in de Financial Times ooit hackers te hebben gebruikt in de strijd tegen concurrenten.

“Wij gebruiken onze contacten om hackers en piraten aan te pakken. Dit is niet illegaal of onethisch. Onze werknemers en hun contacten werken undercover volgens een heldere gedragscode die binnen de grenzen van het toelaatbare blijft.”

Het dochterbedrijf van News Corp zegt dat de beschuldigingen onderdeel zijn van een langslepende zaak in de Verenigde Staten. NDS werd toen vrijgesproken en de aanklager moest 19 miljoen dollar betalen. Dit werd in de BBC-uitzending van Panorama niet vermeld, stelt de NDS.

News Corp verkocht overigens 18 procent van zijn aandeel in NDS in 2008 waardoor het belang terug werd gebracht tot 49 procent. Mede-eigenaar Permira en News Corp verkochten de zaak vervolgens voor 5 miljard dollar aan Cisco Systems.