Vrouw op het dak

Vrouw op het dak

Irma Vep. Regie: Olivier Assayas.

Dvd speelfilm

Het beeld dat je nu overal ziet uit de nieuwe actiefilm van Ocean’s 11-filmer Steven Soderbergh Haywire, waarin kickbokster Gina Carano over de daken van Dublin rent, is rechtstreeks gekopieerd uit Irma Vep (1996) van Olivier Assayas, die op zijn beurt weer een hommage brengt aan Louis Feuillades stille filmklassieker Les vampires (1915/6).

Waar zo’n over de daken rennend meisje allemaal niet kan opduiken. Zouden Nederlandse filmliefhebbers er misschien ook nog het silhouet van Minoes (2001) in herkennen?

Irma Vep (in Nederland alleen op import-dvd verkrijgbaar) was een cruciale film in het Frankrijk van de jaren negentig. Het film-in-de-filmverhaal over een regisseur die een remake van een filmklassieker maakt, is behalve liefdesverklaring aan de Aziatische superster Maggie Cheung ook een reflectie op de Franse cinema van die tijd. Daar had Assayas, als redacteur van het oude mekka van de filmkritiek Cahiers du Cinéma namelijk nogal wat op aan te merken. Films over filmmaken zijn vaak leuk, omdat regisseurs tijdens dat kijkje in de keuken altijd onbedoeld een paar geheimen van de kok prijsgeven.

Op dezelfde manier waarop Soderbergh in Haywire nu de low culture van mixed martial arts Hollywood binnensmokkelt, deed Assayas dat in de jaren negentig met Maggie Cheung en de door hem bewonderde Hongkong-cinema. Voordat Cheung ook voor de Europese filmliefhebber een icoon werd (door haar rollen in de films van Wong Kar-wai, zoals In the Mood for Love) maakte ze furore als stuntende actieheldin à la Gina Carano, bijvoorbeeld in de films met Jackie Chan. Die kon haar wel leren hoe ze over daken moest rennen.