Is motorrijden gevaarlijker dan autorijden?

Tabitha Duinkerken uit Nijmegen is beginnend motorrijder en krijgt vaak te horen dat ze het maar beter kan laten, wegens het gevaar. Maar is het wel zo dat er veel meer (dodelijke) ongelukken gebeuren waar motorrijders bij betrokken zijn, vraagt Tabitha zich af.

Als de eerste lentezon zich aandient, worden de motoren van stal gehaald. Arjan van Everink van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Motorrijders zit dan ook op de motor vrijdagmiddag. Hij belt terug. „Nee, motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden.”

In absolute aantallen heeft hij gelijk. In 2009 waren 70 motorrijders slachtoffer van een dodelijk ongeluk tegenover 296 automobilisten (bron: CBS). Toch spreken de cijfers hem tegen. Er zijn nou eenmaal minder motors dan auto’s. Gecorrigeerd naar aantal gereden kilometers waren motorrijders 18 keer vaker dodelijk slachtoffer van een ongeval in Europa dan automobilisten tussen 2004 en 2009, volgens de European Transport Safety Council. Het aantal dodelijke verkeersongevallen in Europa onder motorrijders daalde in die periode weliswaar met 18 procent, maar onder fietsers en voetgangers daalde dat aantal nog sterker, met 34 procent, en onder andere weggebruikers was dat zelfs een daling van 40 procent.

Belangrijkste reden voor dat grote verschil is het gebrek aan bescherming van motorrijders. „Natuurlijk ben je veel kwetsbaarder als je op de motor zit. Maar daar moet je rekening mee houden in je rijstijl”, zegt Everink. „Dat betekent gewoon dat je wegblijft bij andere weggebruikers.”

Meest voorkomende oorzaak van een motorongeluk zijn volgens Everink voorrangsfouten van automobilisten die de motor niet zien of „niet willen zien” aankomen. „Ze zijn het niet meer gewend, na de winter.” Hij adviseert knipperen met de lichten. Verder moet een beginnend motorrijder juist veel rijden, adviseert Everink. „Voor de meeste mensen is het een hobbyvoertuig dat moet glimmen, die rijden 3.500 km per jaar. Ik rijd het hele jaar door. Dan kun je de motor beter onder controle houden.”

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl