Huh, 5 euro voor acceptgiro?

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: Pretium Telecom en PostNL.

De familie Zumpolle uit Geervliet ligt al een tijdje overhoop met telefoonbedrijf Pretium Telecom uit Haarlem. Een principekwestie: Michael Zumpolle wil geen gebruikmaken van automatische incasso en moet daarom bij elke maandelijkse betaling 5 euro extra betalen. „Een absurd hoog bedrag”, vindt Zumpolle.

Op zijn bezwaar werd eerder „niet inhoudelijk” gereageerd door Pretium. Toen hij daarop besloot om de 5 euro gewoon niet meer te betalen, werd zijn telefoonverbinding prompt geblokkeerd. Dus, schrijft Zumpolle, betaalt hij tegenwoordig gewoon weer de maandelijkse 5 euro, „maar onder protest”. Overigens wil hij best een „redelijke kostenvergoeding van 1 euro” betalen voor de extra administratiekosten.

Aan Help@NRC de vraag: „Kunt u hierin bemiddelen?” Het vergt wat doorzettingsvermogen om iemand van Pretium aan de telefoon te krijgen, maar uiteindelijk worden we gebeld door Peter van Osch, manager servicecentrum. Die kan er kort over zijn: „Dit zijn nu eenmaal onze administratiekosten. Zo staat het ook keurig in onze algemene voorwaarden.”5 euro voor administratiekosten, is dat niet aan de hoge kant? Nee hoor, vindt Van Osch. „Het is inclusief btw. Bovendien hóeven klanten dit niet te betalen: ze hebben de keuze om op automatische incasso over te stappen.”

Van Osch zal vandaag nog contact opnemen met Zumpolle om het allemaal „persoonlijk uit te leggen”. En als zijn geïrriteerde klant bij het bezwaar blijft? „Tja, het staat hem natuurlijk vrij om een andere provider te kiezen.”