Verkoop Wehkamp mislukt door 'fouten'

De afgeblazen verkoop van wehkamp.nl is „prima nieuws”, zegt de directeur. Betrokkenen vinden echter dat het bedrijf fouten maakte.

„Wat een heerlijk weer!” Wehkamp.nl-directeur Paul Nijhof klinkt vrijdagmiddag opgewekt aan de telefoon. Op de vraag of zijn zonnige humeur niet verpest is door de mislukte verkoop van Weh-kamp, reageert hij quasi verbaasd. „Mislukt? Dit is prima nieuws.”

Zojuist is bekend geworden dat wehkamp.nl tóch niet verkocht wordt. RFS Holland Holding, het moederbedrijf van het internetwarenhuis, ziet af van de verkoop omdat zich geen partijen hadden gemeld die de „gewenste groei op internet” konden realiseren. Zodoende heeft RFS „na een uitvoerige oriëntatie” geconcludeerd dat het verstandiger is om „op eigen kracht verder te groeien”, zo staat in het persbericht dat is rondgestuurd.

Volgens betrokkenen is dit een omfloerste manier om te zeggen dat de verkoop van wehkamp.nl mislukt is. Zij zeggen ook te weten waarom de veiling op niets is uitgelopen. Bij de poging om de webwinkel te verkopen, vertellen zij, zijn strategische inschattingsfouten gemaakt.

Afgelopen zomer gaf RFS Holding zakenbank Credit Suisse opdracht de ‘strategische mogelijkheden voor de toekomst’ te onderzoeken. Aanleiding was het feit dat RFS regelmatig benaderd werd door geïnteresseerde partijen, zo zei aandeelhouder en wehkamp.nl-directeur Nijhof herhaaldelijk.

Dat was fout nummer één, zeggen betrokkenen. „De aandeelhouders dachten dat het creëren van een gevoel van concurrentie zou helpen”, zegt een van de partijen die afgelopen zomer nadacht over een overname van Wehkamp. Een ander zegt: „Over de deal tussen Ahold en bol.com kwam niks naar buiten. En die overname is wél geslaagd.”

Ten tweede vroegen de aandeelhouders een te hoge prijs. Zij dachten aan 700 miljoen tot 1 miljard euro. Bij overnames in de e-commerce de laatste jaren lag de verkoopprijs op tien tot vijftien keer de ebitda (brutowinst). RFS, dat naast weh-kamp.nl ook Create2Fit, Fonq en Lacent bezit, maakte in 2010 een omzet van 488 miljoen euro. De ebitda bedroeg 55 miljoen euro.

Een van de betrokkenen weet dat drie private equity-partijen een bod hebben uitgebracht, alle drie onder de 500 miljoen euro. Die werden afgewezen. Dat was eind januari. Onduidelijk is of RFS daarna nog met een strategische partij heeft gepraat.

Tot slot is Lacent, de krediettak van RFS Holding, een bemoeilijkende factor geweest bij de verkoop. Veel klanten van wehkamp.nl betalen hun online bestelling niet direct, maar in termijnen, tegen een rente van 16 procent. Voor een koper van het bedrijf is dit een risico. Hoe weet hij dat alle klanten op tijd hun rekeningen betalen, en dat het geen notoire wanbetalers zijn? Paul Nijhof erkent dat Lacent „voor sommige partijen een relatief nieuwe business” is. Maar, zegt hij, „hierover zijn we transparant geweest. Als partijen daarom vroegen, hebben we alle gegevens gegeven. Wij zien Lacent als een mooie, geïntegreerde service.”

Van kritiek op het verkoopproces wil Nijhof niets weten. „Verkoop is nooit een must geweest”, verklaart hij. „We staan er heel goed voor, we sluiten ons boekjaar opnieuw af met dubbelcijferige groei.” Dat het met de laatst overgebleven partijen is afgeketst op de prijs, noemt hij „echt onzin”. „We hebben heel nadrukkelijk vanuit strategisch oogpunt gesproken met potentiële kopers. De prijs speelde geen primair doel.”

Met welke partijen RFS heeft onderhandeld, wil Nijhof niet zeggen. „We zijn selectief geweest”, beklemtoont hij. „Er was veel belangstelling, maar we zijn niet met alle partijen gaan praten.”