Ik was manager bij KPN

„Na m’n heao bedrijfskunde werd ik projectmanager bij automatiseerder Atos Origin. Grote klanten: KPN, Philips. Maar een project is een zak geld en een tijdpad. Ben je klaar, dan ga je weg. Je ziet mensen niet bezig met wat je hebt gerealiseerd. Ik voelde geen betrokkenheid.

„Het adviesbureau voor midden- en kleinbedrijf was veel mensgerichter. Ik leidde een afdeling. Direct contact met medewerkers, en met kleine bedrijven die ik ondersteunde bij het groter worden.

„Bij KPN was ik manager externe retail. Weer een eigen afdeling, mensen die ik begeleidde bij hun ontwikkeling, hun keuzes. Tegelijk zat ik in het managementteam, verder kijken dan de dagelijkse gang van zaken.

„Het was een speeltuin, erg leuk. Maar waar ik tegenaan liep: als je buiten de hekken kwam, moest iedereen er iets over zeggen en een handtekening zetten. Dat is het nadeel van een groot, beursgenoteerd bedrijf. Zit je in de snelle wereld van de telecom, maar dat valt tegen. En maar achter de markt aanlopen.

„Die frustratie bouwde zich op. Vind ik dit nog wel leuk eigenlijk, dacht ik. Je komt terug bij je droom: eigen baas, werken met mensen en een tastbaar product. Dan word je 40, en gooi je het roer om.”

Ik ben wijnverkoper

„De eigenaar van de wijnwinkel in mijn buurt wilde op reis. Zo kon ik een lopende zaak overnemen en Chateautjes beginnen. Ik heb altijd een passie gehad voor eten, horeca, wijn. Mijn ouders hadden supermarkten. Op m’n 12de verkocht ik al broodjes, appels en peren.

„Mooie wijnen zoek ik graag zelf op. Ik ben nergens bij aangesloten, kan doen en laten wat ik wil, importeer zelf. Bij elke fles heb ik een verhaal.

„Mensen zijn blij met wijn. In mijn buurtwinkel voelen ze zich thuis. Maar ze komen overal vandaan. Ik benader bedrijven, gebruik mijn netwerk. Dat genereert omzet. Ik ben net registervinoloog, zet een webshop op, gebruik sociale media, probeer van klanten fans te maken.

„Ik besta nu een jaar, heb 40 procent meer omgezet dan m’n voorganger. Ik heb geen bank nodig gehad. Ik had gespaard, geef elke euro goed uit. Dat is de winst van mijn bedrijfseconomische achtergrond. Ik zie kansen, ben ondernemer.

„Wijn kan je overal krijgen – ík zet iets neer. Mensen gaan naar Simoon. Ik zie al meer Chateautjes voor me. Dit kan worden uitgerold als een franchisezaak.”