Ik was manager bij KPN

„Na m’n heao bedrijfskunde werd ik projectmanager bij automatiseerder Atos Origin. Grote klanten: KPN, Philips. Maar een project is een zak geld en een tijdpad. Ben je klaar, dan ga je weg. Je ziet mensen niet bezig met wat je hebt gerealiseerd. Ik voelde geen betrokkenheid.

„Het adviesbureau voor midden- en kleinbedrijf was veel mensgerichter. Ik leidde een afdeling. Direct contact met medewerkers, en met kleine bedrijven die ik ondersteunde bij het groter worden.

„Bij KPN was ik manager externe retail. Weer een eigen afdeling, mensen die ik begeleidde bij hun ontwikkeling, hun keuzes. Tegelijk zat ik in het managementteam, verder kijken dan de dagelijkse gang van zaken.

„Het was een speeltuin, erg leuk. Maar waar ik tegenaan liep: als je buiten de hekken kwam, moest iedereen er iets over zeggen en een handtekening zetten. Dat is het nadeel van een groot, beursgenoteerd bedrijf. Zit je in de snelle wereld van de telecom, maar dat valt tegen. En maar achter de markt aanlopen.

„Die frustratie bouwde zich op. Vind ik dit nog wel leuk eigenlijk, dacht ik. Je komt terug bij je droom: eigen baas, werken met mensen en een tastbaar product. Dan word je 40, en gooi je het roer om.”