Ik ben wijnverkoper

„De eigenaar van de wijnwinkel in mijn buurt wilde op reis. Zo kon ik een lopende zaak overnemen en Chateautjes beginnen. Ik heb altijd een passie gehad voor eten, horeca, wijn. Mijn ouders hadden supermarkten. Op m’n 12de verkocht ik al broodjes, appels en peren.

„Mooie wijnen zoek ik graag zelf op. Ik ben nergens bij aangesloten, kan doen en laten wat ik wil, importeer zelf. Bij elke fles heb ik een verhaal.

„Mensen zijn blij met wijn. In mijn buurtwinkel voelen ze zich thuis. Maar ze komen overal vandaan. Ik benader bedrijven, gebruik mijn netwerk. Dat genereert omzet. Ik ben net registervinoloog, zet een webshop op, gebruik sociale media, probeer van klanten fans te maken.

„Ik besta nu een jaar, heb 40 procent meer omgezet dan m’n voorganger. Ik heb geen bank nodig gehad. Ik had gespaard, geef elke euro goed uit. Dat is de winst van mijn bedrijfseconomische achtergrond. Ik zie kansen, ben ondernemer.

„Wijn kan je overal krijgen – ík zet iets neer. Mensen gaan naar Simoon. Ik zie al meer Chateautjes voor me. Dit kan worden uitgerold als een franchisezaak.”