Een meesterlijk zinloze reis door de woestijn

Game

Journey

Van: Thatgamecompany Voor: PlayStation 3 (download only) ****

Mensen zeggen liever dat ze op reis gaan dan op vakantie. Een reis impliceert avontuur en een doel, terwijl je op vakantie maar wat rondlummelt.

De titel zegt het al: Journey is een reis. Van de eenzame start in de woestijn tot de gure besneeuwde top aan het einde voel ik het. Ik ben een reiziger, een pelgrim. Geen toerist. Al is het uitzicht adembenemend, het vergapen aan mijn omgeving mag nooit het hoofddoel zijn. Dat is het omineuze kasteel in de verte, waar ik op een of andere manier moet zien te komen. Waarom? Geen idee.

Er zijn rustmomenten onderweg. Plekken met muurtekeningen en altaren. Daar wordt wellicht verteld over mijn heldendaden; het licht dat ik zal brengen in deze wereld. Alhoewel, niemand kan me daar iets over vertellen. De medereizigers die ik soms tegenkom kunnen basale signalen geven en ik kan met ze zitten en mediteren. Maar Journey staat niet toe via een headset te communiceren. We kunnen elkaar niet duidelijk maken waarom we verder moeten, alleen maar – door bijvoorbeeld een sprong voor te doen – hoe.

Langzaam begin ik te vermoeden dat de muurschilderingen vertellen over een van de meest zinloze reizen ooit gemaakt. Over iemand die maar voortging, naar een kasteel in de verte. Omdat hij niets anders te doen had. Eenmaal bij het kasteel aanbeland, het spel uitgespeeld, is dat gevoel uitgekristalliseerd.

Journey blijkt dan toch te gaan om het in je opnemen van de omgeving; om het genieten. Het is toch een vakantie, en geen reis. Die titel is ironisch. Dit spel bewijst juist, op meesterlijk vernuftige wijze, dat een reis net zo doelloos is als een vakantie. Mensen die zeggen dat ze op vakantie gaan, zijn daar alleen eerlijker over.