Alleen NRC en nrc.next groeien in slot 2011

NRC Handelsblad en nrc.next zijn de enige landelijke kranten waarvan de verspreide oplages zijn gestegen in het vierde kwartaal van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van oplage-instituut HOI die vandaag bekend zijn gemaakt. De oplage van NRC Handelsblad steeg met 2,4 procent naar 203.479 verspreide exemplaren, nrc.next verspreidt nu 83.722 kranten, een stijging van 3,6 procent ten opzichte van vorig jaar.

De groei komt volgens de uitgever vooral voort uit de overstap van NRC Handelsblad naar tabloidformaat in maart 2011. Nrc.next profiteert van samenwerking met festival Lowlands en nieuwe iPad-abonnees.

De oplage van alle verspreide gedrukte kranten samen daalde juist met 3,9 procent. De totaal verspreide oplage, het belangrijkste cijfer dat HOI meldt, bestaat uit alle abonnementen, proefabonnementen, losse verkoop en gratis kranten.

Van de landelijke kranten daalde de papieren oplage het sterkst bij Het Financieele Dagblad (-10,4 procent). De 7.000 papieren kranten die het FD minder verkocht, werden enigszins gecompenseerd door de toename van 3.700 ditale abonnees. De oplage van de Volkskrant daalde met 15.000 abonnees (-5,5 procent), De Telegraaf verloor er 29.000 (-4,5 procent) en Trouw 6.000 (-5,5 procent). Bij de regionale kranten daalde vooral Het Parool sterk: het stoppen met proefabonnementen leidde tot een daling van 12.500 (-14,1 procent).

Bij de opiniebladen zijn Elsevier (+ 12,4 procent) en De Groene Amsterdammer (+ 7,6 procent) gegroeid. De Groene is met 51.919 verspreide nummers inmiddels groter dan Vrij Nederland, dat 49.752 exemplaren verspreidt. HP/De Tijd daalde flink: oplage 23.033 (-18,9 procent).