‘Wij hopen erg dat ze blijven bestaan’

Voor literaire uitgevers zijn de boekwinkels van Selexyz belangrijk. Ze kunnen er veel kwijt, van bestsellers tot poëziebundels. Als Selexyz dichtgaat, worden oplages aangepast: „Mensen lopen een straatje om voor die winkels.”

De boekenpaleizen van Selexyz staan symbool voor de bestsellercultuur, maar achter de pallets met Herman Koch, Kluun en Tatiana de Rosnay gingen boekwinkels met een kolossaal assortiment schuil. Niet voor niets twitterde schrijfster Manon Uphoff gisteravond: „Lieve #Selexyz, ooit wilde ik me op dezelfde plek lfst laten opsluiten, brood door een luik en nooit meer naar buiten”.

Voorbij de bestsellertafels pikte een lezer zomaar een vertaald meesterwerk van Joseph Roth op, een dichtbundel van Pieter Boskma – of een verhalenbundel van Uphoff. Voor veel uitgevers legt het bestaan van de Selexyz-winkels zo een bodem onder niet eenvoudig rendabel te maken titels.

Daarvan zullen er minder kunnen verschijnen, verwacht Joost Nijsen van uitgeverij Podium: „Door de bank genomen is Selexyz een zesde van onze omzet. Dankzij hun brede assortiment kunnen wij ons fonds, dat strekt van poëzie tot wijngids, daar goed kwijt. Als Selexyz echt wegvalt, slaat dat een krater in onze afzet.”

Dat geldt voor vrijwel alle literaire uitgeverijen; de gevolgen zullen volgens Nijsen zeer groot zijn. „Als Selexyz dichtgaat, gaan we onze oplages aanpassen. Kleinere oplages betekent dat het uitgeven van een boek duurder wordt. De winstmarge kun je dan beter als verlies gaan beschouwen. Bij sommige boeken gaan we ons sterk afvragen of we die nog wel uit kunnen geven.” Nijsen verwacht dat de bestsellercultuur alleen maar zal toenemen.

Abonnees kunnen het hele artikel hier lezen.

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Vrijdag 23 maart 2012, pagina 4 - 5.